Așa cum se întâmplă și în alte locuri, și organizatorii celei de-a treizeci și una ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Piatra Neamț, ediție care s-a desfășurat preț de 15 zile sub titlul Succes și a reunit sub egida ei 29 de spectacole din 7 țări și 44 evenimente, au profitat de ocazie spre a prezenta publicului și criticilor invitați o selecție dintre cele mai recente producții, dar și premiere ale instituției-gazdă.
Nimic rău în asta. Dimpotrivă. Așa se face că, de pildă, am avut ocazia de a vedea spectacolul intitulat Consum excesiv, scris și regizat de Daniel Chirilă, o co-producție a Teatrului Tineretului și a Platformei Culturale „Frilensăr” din București. Mostră, după părerea mea, izbutită de teatru social și documentar deopotrivă.
În ceea ce a fost forma inițială a scenariului dramatic, din câte am înțeles îmbogățită pe parcursul lucrului regizorului cu actorii, Daniel Chirilă a pornit de la operațiunea de documentare realizată de jurnalista Ruxandra Pătrașcu Maian. Care a primit misiunea să documenteze una dintre cele mai acute, dar și mai neglijate probleme sociale și medicale, deopotrivă, ale României de astăzi. Alcoolismul. La fel de devastatoare și de frecvent asociată altor două tare – consumul tot mai agresiv de droguri și înmulțirea bolilor psihice, îndeosebi a depresiilor. Ruxandra Pătrașcu Maian a purtat și înregistrat pe bandă audio discuții cu foști ori actuali împătimiți ai alcoolului, încercând să afle cauzele pentru care, într-un moment de cumpănă al vieții, aceștia au recurs la ajutorul falsului prieten care e paharul. Unii au făcut-o fiindcă nu au mai rezistat presiunilor ori loviturilor vieții, alții spre a găsi un fals antidot singurătății, o a treia categorie pentru că au fost îndemnați ori obligați să o facă de așa-ziși prieteni, unii spre a-și amăgi plictiseala. Alcoolismul este asociat cu boala și spitalele psihiatrice cele mai multe mizere, în avansată stare de degradare, cu violența în familie, cu familiile destrămate din felurite motive. De la neînțelegerile curente din viața cotidiană la plecatul la muncă în străinătate.
Spectacolul care se joacă în Sala Mică a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț este constituit dintr-o succesiune de nouă secvențe. Jucate remarcabil de actorii Sabina Brândușe, Victor Giurescu și Florin Hrițcu. Cărora regizorul Daniel Chirilă le-a cerut să interpreteze oameni aflați la întretăierea dintre personaje și tipuri.
Niciunul dintre respectivele personaje nu are nume și prenume. Sunt anonimi, așa cum sunt și preferă să fie cam toți alcoolicii. Sabina Brândușe, Victor Giurescu și Florin Hrițcu joacă victime și călăi deopotrivă. Oameni atinși de patimă și viciu, dar și victime ale acestora. Inși cu funcții care mimează interesul pentru tara socială cu pricina ori sunt indiferenți la propriu. Care doar fac parte din comitete și comiții aflate de ani buni de zile în faza de demarare a activității, fiind însă foarte bine remunerați pentru asta. Cel mai greu, cred, le-a fost actorilor să îi joace pe alcoolici, fără a cădea în caricatură ieftină.
În spectacol se intersectează inserturi din programe de televiziune care au atins problema (video-design-ul îi aparține de acum experimentatului Andrei Cozlac) și fotografii (datorate lui Andrei Ceobanu). Scenografia cu nenumărate sticle și pahare poartă semnătura inspirată a foarte tinerelor Andreea Tecla și Mădălina Niculae.
Teatrul Tineretului din Piatra Neamț
„Consum excesiv”
Un spectacol de Daniel Chirilă
Documentare: Ruxandra Pătrașcu-Maian
Scenografia: Andreea Tecla și Mădălina Niculae
Video design: Andrei Cozlac
Fotografii: Andrei Ceobanu
Cu: Sabina Brândușe, Victor Giurescu și Florin Hrițcu
Data reprezentației: 19 septembrie 2019