La intersecția dintre teatru, film, literatură și celelalte arte, ne dăm seama că avem nevoie de toate pentru a crea emoție. Ele nu se exclud reciproc, ci se determină una pe cealaltă. E-adevărat că a vorbi despre diferențele dintre teatru și film e un subiect inepuizabil, însă un lucru e cert: ambele îți provoacă imaginația și reacția. Dacă despre festivalurile de teatru se vorbește relativ des, evenimentele cinematografice, dacă nu sunt TIFF, rămân de cele mai multe ori, cunoscute doar unui segment restrâns de public.
În Vestul țării, acolo unde ritmul vieții pare că are mai multă răbdare cu tine, la Arad, granița dintre Crișana și Banat, are loc de șase ani Festivalul de film documentar fARAD. El a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu, președintele festivalului, și este organizat de Asociația Film ETC, în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad și Asociația 111 Film, sub patronajul Primăriei Municipiului Arad. Cu un caracter original în peisajul național și regional, acest festival a creat în jurul său o comunitate a profesioniștilor și a pasionaților de film documentar.
Cea de-a VI-a ediție s-a desfășurat în perioada 2 – 6 octombrie, prezentând o selecție de filme care explorează diverse forme cinematografice de reprezentare a realității. Programul curatoriat începând cu această ediție de Dimitris Kerkinos a reunit 18 documentare sub tema „Harta și Teritoriile”. O denumire extrem de permisivă, care te trimite în tot felul de călătorii imaginare și care aduce în discuție relația dintre teritoriile geografice și locuitorii acestora.
Indiferent de raportarea noastră la spațiul pe care îl locuim, ne punem de prea puține ori întrebarea de ce simțim astfel. Fie că îl respingem – pentru că e supra-aglomerat, murdar sau zgomotos –, fie că îl îndrăgim – pentru că acolo ne-am născut, avem amintiri puternice și pe toți cei apropiați –, ar trebui să acordăm mai multă atenție mediului în care trăim zi de zi. Iar fARAD6 ne-a demonstrat că filmele au o putere secretă de a te face să conștientizezi lucruri. Prin documentarele proiectate la cele trei săli de cinema din Arad – Cinema Arta, Cinema Grădiște și Cinema Gai – am făcut două descoperiri: pe de-o parte, că nu cunoaștem suficient de multe aspecte ale orașului locuit; pe de altă parte, că lumea înconjurătoare nu încetează niciodată să ne surprindă.
Realizate în diverse limbaje cinematografice, filmele din cadrul fARAD6 au acoperit o gamă variată de gusturi și au surprins nenumărate locuri, unele celebre, altele complet necunoscute. De la zone turistice și orașe istorice (Roma, Madrid, Havana), la metropole impresionante (Hong Kong) sau teritorii mai puțin explorate precum taigaua Siberiană și Sahara de Vest. Din spațiul românesc, filmul „Timebox” regizat de Nora Agapi a propus o incursiune în vechiul Iași, cu ajutorul arhivei tatălui său. Proiecția a fost accesibilizată persoanelor cu deficiențe de vedere – vizionarea într-un astfel de regim constituind o veritabilă experiență pentru toți ceilalți.
Pentru cei mai mici dintre spectatori, festivalul a pregătit proiecția „Guvernul copiilor” de Ioana Mischie. Un film-studiu, interesant și savuros, care încearcă să arate modul în care copiii percep problemele lumii de astăzi și ce soluții ar avea ei. 100 de copii din România au fost invitați la un exercițiu de imaginație: cum ar arăta țara noastră în următorii 100 de ani dacă ar fi condusă de un Guvern al lor? Răspunsurile lor au venit cu multă maturitate și obiectivitate. Una dintre sesiunile de Q&A organizată după film cu cei din sală a obținut următoarele propuneri de schimbări: „să nu mai aruncăm pe jos gunoiul pentru că stricăm Planeta”, „să încercăm educația prin joc”, „să existe o zi din săptămână în care să facem curat pe stradă”, „să reciclăm mai mult și să nu mai folosim plastic”, „să facem mai multe ore de sport”.
Prezentat în închiderea fARAD6, documentarul „Havana, de la înălțime” realizat de Pedro Ruiz a obținut din partea publicului cele mai emoționante aplauze. Descris în trei cuvinte de regizor (atât de poetic spus în limba franceză), el și-a rezumat filmul prin frumusețe, tandrețe, durere. Cel mai mare oraș din Cuba și cea mai importantă zonă metropolitană din Caraibe, Havana ascunde poveștile a peste două milioane de locuitori. Fragmente de viață care par aproape ireale. Oamenii trăiesc pe acoperișurile clădirilor pentru a fi aproape de pământ și, în același timp, suficient de aproape de cer. Autointitulându-se „copiii revoluției”, născuți în sânul ei, nu au sentimente revoluționare, ci se mulțumesc cu puținul avut. Dincolo de greutăți, boli, lipsa banilor și a unui loc de muncă, de blocurile lipsite de lifturi și zecile de etaje pe care le au de parcurs, ei sunt privilegiați: sunt primii care privesc răsăritul fiecărei zile, iar porumbeii le sunt cei mai buni prieteni. Filmul lui Pedro Ruiz recompune lumea Havanei fără să-i adauge filtre estetice, ci găsindu-i vulnerabilitățile pe care le expune cu o sensibilitate greu de definit.
În paralel, a continuat și Laboratorul fARAD, adresat tinerilor realizatori. Anul acesta au fost selectați opt participanți, cu cinci proiecte de film documentar aflate în diferite stadii de dezvoltare. Abordând practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică, Laboratorul cuprinde un atelier intensiv de sunet de film documentar, coordonat de monteurul Dana Bunescu și sesiuni de feedback cu invitații speciali ai festivalului, regizorii filmelor din programul oficial. Au fost prezenți la festival Victor Moreno (regizorul filmului „Orașul ascuns”, din Madrid), Bo Wang (regizorul filmului „O lume în continuă mișcare”, din New York) și Pedro Ruiz (regizorul filmului „Havana, de la înălțime”, din Montreal). Cei trei au acceptat invitația organizatorilor de a discuta despre documentarele lor cu publicul arădean, dar și de a urmări și oferi îndrumări profesionale tinerilor creatori. Acestor întâlniri li s-au adăugat seminariile susținute de regizorii Laurențiu Damian și Alexander Nanau și jurnalistul Mihai Grecea.
fARAD6 s-a încheiat cu un eveniment inedit, care a atras zeci de curioși sâmbătă seara, 5 octombrie, la Cafeneaua Literară Joy`s: petrecerea de închidere. În rolurile DJ-ilor au fost Andreea Esca și bloggerul Otravă care au mixat până spre dimineață. O experiență neașteptată, dar care a garantat un goodbye party de neuitat.
Deși născut în mijlocul Aradului și devenit un reper la nivel local, fARAD ajunge și la București în luna noiembrie. Câteva dintre titlurile selecției din această ediție vor fi proiectate în cadrul Festivalului de film Urban Eye, care va avea loc între 6 și 10 noiembrie, la Cinema „Elvira Popescu”. Festivalul de Film UrbanEye este un proiect al asociației ARTA în dialog, proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Ordinul Arhitecților din România.
Foto: Ciprian Hord