Reinterpretarea, fusion-ul şi remixul tare mai sunt la modă. De la arta culinară, trecând prin galeriile de artă şi ajungând pe scenă, tot ceea ce a fost inventat e redimensionat şi prezentat într-o formă cât mai puternic contemporană, al cărei conţinut ar trebui să rămână cât mai aproape de original. Gustul laptelui de pasăre servit cu nume nou de floating island tot de bezea moale, vanilinată, ar trebui să rămână, impactul unui tablou intitulat „Darfurnica”, se presupune că ar trebui să impresioneze la fel de puternic precum „Guernica” din care este inspirat, iar un spectacol de teatru care porneşte de la o piesă scrisă de demult, aducându-i acţiunea în zilele noastre, stârneşte cel puţin curiozitatea.
Spectacolul concert „Chiritza în concert” după Vasile Alecsandri şi Matei Millo, realizat de Ada Milea pe scena Teatrului Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, stimulează cu mult mai mult publicul decât prin simpla prizmă a curiozităţii satisfăcute. Ora de şău îţi dă toate motivele să râzi, să te bucuri de toate twist-urile contemporane din versurile scrise de Ada Milea şi Anca Hanu şi de melodiile cu potenţial de hit compuse de cele două. Umorul marcă-înregistrată şi seriozitatea profesionistă a tuturor celor de pe scenă sunt un mix de succes.
În categoria entertainment, „Chiritza în concert” se află în mod cert în fruntea listei de spectacole de comedie de calitate. Performanţa constă în primul rând în melanjul de teatru şi muzică. Sound-ul recognoscibil al spectacolelor semnate Ada Milea este îmbogăţit şi completat de câteva teme de tango, rock, latino, genuri care sunt citate cu efect comic. Versurile song-urilor păstrează situaţiile, relaţiile şi savoarea piesei lui Vasile Alecsandri şi concentrează totul într-o variantă fresh, cât se poate de contemporană, fără a fi deloc ireverenţioasă, ori exagerată.
Invenţiile regizorale sunt cât se poate de bogate şi de efect. Calipsitza şi Aristitza sunt Cristian Rigman şi Mihnea Blidariu, cu bărbile şi părul de pe picioare la vedere dar cu obrazul pudrat şi ochii rimelaţi, în rochii cu paiete şi volane. O apariţie riscantă, ce ar fi putut pica pe o pantă a derizoriului, dacă cei doi nu şi-ar asuma cu atâta plăcere ipostaza travesti-ului, cu seriozitate şi auto-ironie. Convenţia declarată îi ajută să se alinte în voie în rolurile lor şi să nu treacă nicio clipă granița spre caricatură. Sunt atât de asumaţi şi se iau atât de în serios, încât vezi într-adevăr două domnişoare cam urâţele şi cu pilozitate excesivă, pe care doar doi șarlatani le-ar lua de soţii, din interes. Cei doi sunt interpretaţi de către Radu Dogaru şi Cosmin Stănilă, cu multă atenţie pentru detalii, ritm, carismă, energie şi precizie atât de importantă în comedie.
Lulutza, Bîrzoi şi Gulitză – Sânziana Tarţa, Cornel Răileanu, Miron Maxim – îşi găsesc fiecare câte un moment de prim-plan, apoi completează instrumental şi vocal portretul de familie al Chiriţei. Leonash, Matei Rotaru, este un personaj ale cărui apariţii sunt speculate cu umor, drept contrapuncte, fiecare nou costum şi nouă apariţie ale sale fiind picăturile chinezeşti ale spectacolului, care au efect prin acumulare. Deja ştii că va apărea din nou, aştepţi să vezi pe unde şi în ce costumaţie şi nu poţi să nu îi observi crocşii gri, ca un element de costum cu efect comic garantat.
Anca Hanu, Chiritza însăşi, este moştenitoarea de drept, titulara cu merite şi acte în regulă a acestui rol iconic din dramaturgia românească. Carisma sa, mobilitatea sa scenică, ludicul atât de bogat, subtilităţile pe care le inserează în acest personaj pitoresc, bucuria deplină pe care o revarsă în sală, performanţa vocală şi inteligenţa de a improviza cu sens şi umor sunt o enumerare prea puţin edificatoare a talentului pe care îl investeşte în construcţia sa perfectă. Schimbările de ritm, privirile complice, mişcarea auto-ironică, lejeritatea pe care o are în interpretare, sentimentul că simte personajul şi îl controlează perfect şi îi adaptează constant forma perfectă la fiecare nouă notă şi replică, ar fi alte câteva observaţii care tot nu explică suficient de clar cât de savuroasă este Chiritza în interpretarea Ancăi Hanu.
„Chiritza în concert” al Adei Milea, la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca este unul dintre acele spectacole-bucurie. O oră şi puţin în care râzi şi aplauzi din toată inima, înveţi un refren cu iz thailandez pe care îl vei auzi multă vreme ca fundal sonor al gândurilor şi un grai moldoviniesc dulşii şî placut, carii ti va gâdila pi la urechi zâlii bunii dupî aşeia. Aferim, Chiritzoaie!
Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca
„Chiritza în concert” după Vasile Alecsandri și Matei Millo
Spectacol concert de: Ada MileaCântece de: Ada Milea, Anca Hanu
Scenografia: Alexandra Constantin
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuţia:
Chiritza Bârzoi: Anca HanuBârzoi: Cornel Răileanu
Aristitza: Mihnea Blidariu
Calipsitza: Cristian Rigman
Lulutza: Sânziana Tarța
Gulitză: Miron Maxim
Leonash: Matei Rotaru
Sharlatanii: Radu Dogaru, Cosmin Stănilă