În urmă cu aproape doi ani, atunci când m-a invitat la Sfântu Gheorghe să văd spectacolul cu piesa „Alice”, regizorul Bocsárdi László a avut grijă să precizeze că acesta aduce un mare cuantum de noutate în ceea ce înseamnă fișa lui de creație. Prin formulă stilistică – era vorba mai mult decât despre un spectacol muzical, aveam să asist, cred, la show în lege –, dar și prin tematică, montarea fiind preocupată de tot ceea ce înseamnă adolescență. Adică de caracteristici, gusturi, opțiuni, atitudini rebele, probleme. Așa cum pot fi ele extrase din prelucrarea cu o mare doză de inventivitate și cu larghețe auto-asumată a celebrului roman al lui Lewis Carroll.
Spectacolul cu piesa „Sam sau Introducere în viața de familie”, montat de același Bocsárdi László, grație colaborării dintre Teatrul „Tamási Áron” și Facultatea de Teatru în limba maghiară a Universității de Arte din Târgu Mureș, explorează, într-o cheie stilistică și asemănătoare, și diferită aproximativ aceleași teme. E vorba despre problemele tinerilor. Devenite mai acute ca oricând în clipa în care un copil aflat „la vârsta întrebărilor”, aşa cum glăsuia un șlagăr în mare vogă în vremea copilăriei mele, este înștiințat şi nu oricum, şi nu oricând, ci chiar de ziua lui, că părinții lui au hotărât să se despartă. Că urmează să facă parte din ceea ce se cheamă o familie dezorganizată care, însă nu e deloc mai bună decât aceea fals evlavioasă a mult adoratei lui prietene Imola. Familie pe care o vedem tratată în cheie rafinat ironică pe scenă.
Simțul măsurii, păstrarea echilibrului, nebăgatul degetelor în ochi, neimpunerea unei concluzii, libertatea lăsată spectatorului care este invitat să judece totul cu propria lui minte, fiind tot atâtea argumente în favoarea montării.
Tot atunci Sam află că o jumătate de săptămână va sta la mama, iar cealaltă la tata. Că și unul, și celălalt plănuiesc să „își refacă viața”. În planurile respective, bietul Sam deținând rolul unei anexe. Fiind cineva care trebuie să țină ascuns ba că tata are o amantă, ba că mama se va mărita curând cu un kosovar. De unde și o inteligentă portiță deschisă discuțiilor pe tema familiei multi-etnice.
Impresia de show este conservată și în „Sam sau Introducere în viața de familie”, spectacolul fiind presărat cu momente cântate și încheindu-se cu un cântec de revoltă al pre-adolescentului Sam. Pe mine, momentul în cauză ducându-mă cu gândul la cântecul „incendiator” cântat de actorul Emanuel Becheru în finalul spectacolului „Frontal” al Gianinei Cărbunariu de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Muzica ce le aparține lui Bocsárdi Magor și lui Kónya Űtö Bence. Bocsárdi László caută să asigure situațiilor dramatice imaginate de tânăra scriitoare poloneză de literatură dramatică Maria Vojtyszko, despre ale cărei scrieri aflu că ar fi fost jucate cu mare succes nu doar în țara natală, ci și în Germania, Cehia, Austria și Finlanda, un anume cuantum de generalitate. Așa explicându-se, pesemne, și recursul la formula la mise en abyme de care se slujește cu folos și cu impact decorul creat ca întotdeauna de Bartha József.
„Sam sau Introducere în viața de familie” înseamnă o nouă ocazie de a ne convinge de calitatea, de capacitatea de performanță a trupei maghiare de la Sfântu Gheorghe, împrospătată cu câteva tinere talente găsite în rândul studenților târgumureșeni. Sigur, partea leului îi revine lui Erdei Gábor, cu totul remarcabil în rolul Sam. Nu, Erdei Gábor nu își copilărește glasul, actorul se exprimă preponderent prin atitudine, prin rafinarea acelor elemente care îi prilejuiesc intrarea în relație cu părinții, foarte bine jucați de Márkó Eszter și de Pálffy Tibor (amândoi semnând fiecare câte două roluri pe care nu se poate să nu le reții), cu prietenul Grzesiek cu siguranță desenat de Fekete Lovas Zsolt, cu frumoasa adolescentă Viola, cu eleganță și delicatețe adusă în scenă de Korodi Janka. O mențiune specială merită, și pentru eforul de factură lingvistică, Pignitzsky Gellert, interpretul kosovarului. Ferenczy Gyöngy, Kovács Kati, Szalma Hajnalka, Fekete Lovas Zsolt, Konya Űtö Bence, Bocsárd Magor confirmă valoarea existenței spiritului de echipă care le asigură izbânda în conturarea unor apariții episodice. De observat și coregrafia deloc agresivă iscălită de Bézsan Noémi, dar și costumele datorate lui Kiss Zsuzsana.
Totul în spectacol fiind plasat sub semnul echilibrului.
Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe și Universitatea de Arte din Târgu Mureș
„Sam sau Introducere în viața de familie” de Maria Wojtyszko
Traducerea : Patrícia Pászt
Regizor: BOCSÁRDI László
Decor: BARTHA József
Costume: KISS Zsuzsanna
Muzică: BOCSÁRDI Magor, KÓNYA-ÜTŐ Bence
Coregraf: BEZSÁN Noémi
Distribuția:
Sam: ERDEI Gábor
Mama: MÁRKÓ Eszter
Tata: PÁLFFY Tibor
Grzesiek: FEKETE LOVAS Zsolt
Viola: KORODI Janka
Maia gătește: PÁL FERENCZI Gyöngyi
Gosia: KOVÁCS Kati
Tanti Schultz: SZALMA Hajnalka
Bunica lui Grzesiek: FEKETE LOVAS Zsolt
O jurnalistă: SZALMA Hajnalka
Mama Violei: MÁRKÓ Eszter
Tatăl Violei: PÁLFFY Tibor
Hârciogul cel bun: KÓNYA-ÜTŐ Bence
Hârciogul cel rău: BOCSÁRDI Magor
Dragan: PIGNITZKY Gellert
Data reprezentației: 18 octombrie 2019