În perioada următoare, în cadrul proiectului Platforma de Teatru Politic, publicul este invitat la trei spectacole.
Pe 22 și 23 noiembrie este programat „Recviem pentru Europa”, pe 24 noiembrie va avea loc o reprezentație cu spectacolul „’90”, iar pe 25 și 26 spectatorii vor putea vedea „Lucrător Universal”.
RECVIEM PENTRU EUROPA
Un spectacol de Nora Dorogan, Nicoleta Esinencu, Kira Semionov, Doriana Talmazan, Artiom Zavadovsky
O producție: Teatru-spălătorie
Coproducător: Schauspielhaus Graz
Cu susținerea: Zpațiu/Space.
În condițiile în care atât la nivel politic: „Asigurarea unui mediu de afaceri confortabil și asigurarea unei atractivități investiționale în Republica Moldova este prioritatea numărul unu al acestui Guvern.“ (Pavel Filip, prim-ministru al Republicii Moldova), cât și la nivelul societății civile și mass-media, domină discursul care susține încurajarea investițiilor străine cu orice preț. Pentru care principalul indicator al garantării bunăstării Moldovei, adică a cetățenilor acestei țări, sunt milioanele de euro investiți și locurile de muncă care apar, dar nu și condițiile de lucru. Pentru care finanțatorii, investitorii, patronii, angajatorii vor fi tot timpul mai importanți decât angajații care primesc salariile în plic, muncitorii care lucrează cu mult peste 40 de ore pe săptămână sau lucrătorii la negru. Pentru care Codul Muncii nu e pentru protecția muncitorului, ci pentru crearea unui mediu de afaceri favorabil.
În ”Recviem pentru Europa” ne propunem să vedem cum stau lucrurile dintr-o altă perspectivă, aceea a oamenilor care muncesc în aceste companii. Dincolo de mândria de a coase pentru Armani sau Dior, de a face cabluri pentru BMW sau Mercedes. Care e istoria lor?
În același timp, în acest proces numit „tranziție” în care se află Moldova în ultimii peste 20 de ani, nu este singură. Este încurajată, ghidată, chiar presată de instituții și structuri internaționale cum ar fi FMI, Banca Mondială sau Uniunea Europeană.
Moldova are o singură posibilitate, și anume să aleagă între Rusia și Europa. Este opinia care a monopolizat spațiul nostru public. Și care identifică orice discurs critic asupra Europei ca fiind o poziție pro-Rusia și viceversa. Privind dincolo de această opinie, „Recviem pentru Europa” reflectă critic modul în care și-au promovat discursul, politicile, dar mai ales interesele în Moldova instituțiile europene și modul în care acestea au afectat cetățenii Moldovei. Și nu în ultimul rînd, modul în care capitalismul a fost promovat ca fiind unica soluție fără a avea dreptul de a chestiona acest lucru.
`90
De/cu: Alex Fifea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei Șerban
Scenografia: Irina Gâdiuță
Coregrafia: Paula Dunker
Dramaturgia și regia: David Schwartz
Producție: Asociația O2G și MACAZ – Teatru Coop
Cinci actrițe și actori preocupați de teatru politic și istorie recentă (Alexandru Fifea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei Șerban) împreună cu regizorul David Schwartz, își propun să investigheze și să reevalueze perioada post-socialistă, pornind de la amintiri personale și istorii de familie.
Spectacolul „’90” este rezultatul unui demers de rememorare și teatralizare a multiplelor experiențe și întâmplări de familie, pendulând între implicare emoțională și distanțare critică. Prin intermediul a cinci povești de familie, urmărim reconfigurarea radicală a societății românești – de la rescrierea în cheie anticomunistă a biografiilor elitei intelectuale și academice la privatizarea locuințelor; de la mirajul aventurilor antreprenoriale, la degradarea vieții muncitorilor și angajaților la stat.
LUCRĂTOR UNIVERSAL
Cu: Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei Șerban
Scenografia: Irina Gâdiuță
Muzica și versurile: Maria Sgârcitu
Coregrafia: Carmen Coțofană
Identitate vizuală: Cătălin Rulea
Regia și dramaturgia: David Schwartz
Documentare: Veronica Lazăr, Alice Monica Marinescu, Rodica Novac, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, David Schwartz, Andrei Șerban, Andra Tarara
Parteneri: Federația Sindicatelor din Comerț, Friedrich Ebert Stiftung, Asociația Conect, Centrul de Teatru Educațional Replika
Câte activități diferite poți face la locul de muncă? Cum e să alergi de la casă în depozit, de la numărat bani la cărat paleți și de la schimbat prețurile la raft la spălat pe jos în magazin? Cum o scoți la capăt între presiunile de la manager și insultele din partea clienților? Ce faci când deși tocmai ai primit o mărire de salariu, n-ai bani nici să plătești toate datoriile? Cum reacționezi când compania sabotează sindicatul? Cum îți poți proteja drepturile și negocia condiții de muncă mai bune? „Lucrător universal” povestește experiențele, istoriile personale și relațiile de muncă a patru lucrători și lucrătoare din „Mon Ami”, un supermarket fictiv din București.
În România, în 2019, peste 800 de mii de persoane sunt salariate în comerț, domeniul cu cel mai mare număr de lucrători din țară. Dintre acestea, 83 de mii lucrează în companii multinaționale. Realizat în parteneriat cu Federația Sindicatelor din Comerț și bazat pe cercetare extinsă (peste 30 de interviuri și șase ateliere cu lucrători și lideri de sindicat din cinci multinaționale din retail), spectacolul vorbește, într-un cadru ficțional, despre problemele, presiunile și provocările cu care se confruntă angajații și sindicatele din comerț în context local.Reprezentațiile spectacolelor „Evanghelia după Maria”, „Recviem pentru Europa” și „90” fac parte din programul multianual „Povești din vecini”*; reprezentațiile spectacolului „Lucrător universal” fac parte din programul multianual „I.A.R. – Istorii Alternative în România”*. Ambele programe sunt cofinanțate de Administrația Fondului Cultural Național.