Clujul, capitala simbolică și culturală a Transilvaniei, are o tradiție importantă în reprezentarea scenică a pieselor lui Alecsandri. Cel care în scrierile sale a valorat savoarea graiului moldovenesc amenințat de asaltul franțuzismelor și europenismelor netoate. Primul titlul care îmi vine acum în minte e „Piatra din casă”,metamorfozată în spectacol pe la mijlocul anilor ‘80. La loc de frunte se înscrie excepționala montare (o socotesc astfel și la mai bine de 30 de ani de la premieră) cu „Iașii în carnaval”. Un mare spectacol al regizorului Victor Ioan Frunză și al scenografei Adriana Grand, spectacol a cărui premieră a avut loc în seara zilei de 1 decembrie 1989. A fost, poate, un semn premonitoriu al Revoluției. Nu poate fi uitat nici minunatul spectacol cu feeria „Sînziana și Pepelea”, una dintre cele mai valoroase creații din ultimii ani ale lui Alexandru Dabija, la a cărei realizare o pondere importantă a avut-o muzica semnată de Ada Milea.
Amprenta lui Dabija se simte, de altfel, peste tot, în intimitatea cea mai profundă a spectacolului „Chiritza în concert” în a cărui elaborare aceeași Ada Milea a pornit de la o versiune de text în care Alecsandri își dăduse mâna cu marele actor și animator teatral Matei Millo. Urmându-le, pesemne, exemplul și Ada Milea și-a dat la rându-i mâna (a mai făcut-o și cu alte ocazii, iar rezultatele au fost notabile) cu actrița Anca Hanu care, în reprezentația clujeană, nu doar că domină actoricește totul, ci a și contribuit la scrierea cântecelor căreia ei (și nu doar ei) îi vin ca o mănușă. Există în trupa clujeană câțiva actori tineri care cântă minunat. Profesionist, așa cum trebuie, fără derogare.
Spectacolul e concentrat pe lupta– da, e ceva parodic militar în montare și lucrul acesta se arată încă din prima lui secvență – pe lupta, zic, pe care Chirițzoaia se angajează să o ducă pe două fronturi. Primul fiind cel deschis împotriva lui Leonaș (aici, Leonash) și a numeroaselor și savuroaselor sale travestiuri (personajul e excelent jucat de Matei Rotaru) care vrea să se căsătorească cu Lulutza (Sânziana Tarța). Anca Hanu are, în consecință, ceva cazon în alură, cazon, dar cu măsură, fără exagerări, fără alunecări în caricatură. Chiritza ei comandă, stă la pândă, e vigilentă, urechea îi e mereu ciulită, înregistrează victorii de etapă, zădărnicește eforturile tânărului și cu toate acestea până la urmă cade ea însăși în capcană. În raport cu Gulitză, un fleț pe bune (Miron Maxim) e protectoare față de Bârzoi, o victimă a înclinației fatale față de mită, așa ca personajele maziliene (Cornel Răileanu), e un fel de Miza, general Stamatescu.
Cel de-al doilea front e reprezentat de încercarea de reabilitare pe care și-o dorește personajul însuși, săturat de bătaia de joc la care a fost supus de-a lungul vremurilor. Începând cu Alecsandri și încheind cu tot felul de regizori. Care nu au înțeles că, în felul ei, Chirița este o progresistă care vrea deprovincializarea Moldovei. Spectacolul renunță la franțuzisme, păstrează (cum altfel?) moldovenismele, operează un anume transfer în contemporaneitate. Aici Chiritza e blondă, vorbește agramat și poartă noian de broșe. Recunoașteți personajul? Excelente travestiuri realizează Mihnea Blidariu (Aristitza) și Cristian Rigman (Calipsitza), sunt foarte buni Radu Dogaru și Cosmin Stănilă distribuiți în rolul Sharlatanilor.
Regretata Alexandra Constantin a realizat un decor de natură să permită atât desfășurarea jocului actoricesc, dansurile (vedem aici și tango, și rock, și toate dansurile din lume), dar mai ales dezvoltarea părții muzicale a spectacolului. Muzica e caimacul spectacolului clujean, așa că peste tot pe scenă sunt răsfirate instrumente. Celor cunoscute, standardizate, omologate, asociindu-li-se cele neconvenționale. Fiindcă tot la fel ca în alte spectacole ale Adei Milea se cântă la orice. Și publicul se amuză. Trece peste faptul că reprezentația se termină cam în coadă de pește. Atâta cât s-a putut, chiar fără cine știe ce regie, a fost simpatică, deconectantă.
Teatrul Național din Cluj-Napoca
„Chiritza în concert” după Vasile Alecsandri și Matei Millo
Spectacol concert de: Ada Milea
Cântece de: Ada Milea, Anca Hanu
Scenografia: Alexandra Constantin
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuţia: Chiritza Bârzoi: Anca Hanu
Bârzoi: Cornel Răileanu
Aristitza: Mihnea Blidariu
Calipsitza: Cristian Rigman
Lulutza: Sânziana Tarța
Gulitză: Miron Maxim
Leonash: Matei Rotaru
Sharlatanii: Radu Dogaru, Cosmin Stănilă
Data difuzării online: 21 martie 2020