Incertitudinea domină de departe peisajul european și global în contextul pandemiei provocate de răspândirea noului coronavirus COVID-19. Ca multe alte sectoare de activitate, și artele spectacolului trec printr-un moment dificil, rămânând departe de public și așteptând revenirea la contactul cu publicul. Închise de aproximativ două luni, pustii, așa cum le arată importante publicații din străinătate, sălile de teatru și de concert goale vor să se reînsuflețească.
Confruntată cu această problemă de sănătate publică, viața artistică este în așteptare, într-un an care se anunță complicat până la capăt, plin de tensiuni și deloc îndurător pentru artiștii din diverse sectoare și din multe țări europene și nu numai. Arta trebuie să se reinventeze pentru un viitor imprevizibil, susțin destui artiști și oameni de cultură citați în diferite ziare și reviste, arta se află într-un impas ciudat și trebuie să găsească soluții pentru reîntâlnirea cu publicul. Suspendarea reprezentațiilor și anularea festivalurilor importante programate în 2020 – Avignon, Edinburg, Viena etc. – au generat pierderi de miliarde de euro, pierderi care nu se mai pot recupera. Numai în Franța, informează „Le Figaro”, pierderile generate de suspendarea festivalurilor se rdică la 58 de miliarde de euro, suma fiind asemănătoare și în Austria.
Măsurile de relaxare a restricțiilor adoptate recent de mai multe state europene privesc timid și spre sălile de teatru, unde artiștii trebuie să se întoarcă într-un moment decis de autorități. Momentul acesta se apropie în Austria, de exemplu, unde repetițiile sunt permise în teatre din 18 mai, dacă sunt întrunite anumite condiții, printre care purtarea măștii, distanța de minimum 1,5 metri între actori (condiții impuse, de altfel, și în Germania) și lucrul în săli în care fiecărei persoane îi revine un spațiu de 20 de metri pătrați, au impus inițial autoritățile. Nemulțumit de condițiile „nerealiste” de lucru, care nu țin cont de specificul teatrului, mediul artistic austriac și-a exprimat public dezacordul. Ca atare, guvernul austriac a făcut un pas înapoi și a stabilit ca spațiul pentru fiecare persoană implicată în lucru să se reducă la 10 metri pătrați, ministrul Culturii anunțând, în urma solicitării lui Martin Kusej, director artistic la Burgtheater din Vienna, că măsurile vor fi revizuite și adaptate la specificul domeniului.
În timp ce se așteaptă măsuri revizuite și o dată de reîncepere a activității în condiții de securitate pentru artiști și public, stabilită în funcție de evoluția pandemiei, îngrijorarea crește. În funcție de obligațiile ce îi vor reveni fiecărei instituții, mediul artistic trebuie să caute soluții pentru realuarea activității. În America și în Marea Britanie, de exemplu, spectacolele și concertele nu se vor relua decât la toamnă. Din câte se pare, și în Germania sunt puține șanse să reînceapă activitatea cu publicul până atunci, a anunțat regizorul Thomas Ostermeier, director la Schaubühne Berlin. Tot până la toamnă se vor testa soluții de securitate precum tunelul special pentru culoarul de intrare a publicului, dotat cu dispozitiv de măsurare a temperaturii sau revenirea în număr mic a spectatorilor în sală, pornind inițial de la 30 de persoane, cum s-a anunțat în Germania, urmând ca numărul să crească treptat.
În Franța, incertitudinea este și mai mare. Filmările pe platou se vor putea relua, cu respectarea anumitor condiții, s-a anunțat săptămâna trecută, dar teatrul este încă suspendat, avându-se în vedere o revenire mai întâi în sălile cu număr mic de locuri. Măsurile de precauție recomandate de infecționistul François Bricaire, explicate în ziarul „Le Figaro”, asemănătoare cu cele stabilite în Austria și Franța, le par imposibil de aplicat și oamenilor de teatru francezi, care și-au exprimat deja rezerva față de posibilitatea de a funcționa astfel și de a oferi teatru de calitate în asemenea condiții.
Dacă galeriile de artă, librăriile și anumite muzee urmează să se redeschidă în Franța, în anumite condiții de securitate, când și cum va continua viața în sălile de spectacol încă nu se știe, dar această continuare este foarte dorită de Emmanuel Macron, președintele republicii. „Locurile de creație trebuie să prindă viață din nou și trebuie să putem atinge publicul din nou”, a declarat Macron, citat de presa franceză, după ședința din 7 mai despre sectorul cultural, în care a insistat pe ideea de pregătiri pentru o reluare în forță a vieții culturale de la toamnă. „Trebuie să ne gândim de pe acum la o stagiune ieșită din norme, să reînnoim publicul, să mergem să căutăm oameni care nu vin în mod normal la teatru”, a spus președintele, fără însă a oferi soluții sau strategii concrete și nici o dată orientativă pentru întoarcerea în sălile de teatru și de concert.
De altfel, revenirea la normalitate în viața muzicală va fi și mai anevoioasă și va prezenta dificultăți și mai mari. Au subliniat-o, după cum au anunțat diferite publicații și agenții de presă, directorii unor instituții importante și nenumărați muzicieni. Unii au lansat deja apeluri către factorii de decizie, iar în Franța și în Belgia au ieșit recent la rampă liderii de sindicat, invocând o „prăbușire” în domeniu, generată de suspendarea activității, care a provocat pagube de sute de milioane de euro, și solicitând sprijin. Opera din Paris, de exemplu, a anunțat pierderi de peste 10 milioane de euro suferite în nici două luni de inactivitate, iar momentul reluării activității și măsurile de siguranță obligatorii sunt încă o necunoscută. La Scala de la Milano (care după două luni de la întreruperea activității anunța pierderi de peste 25 de milioane de euro), ca și alte teatre lirice din Italia, preconizează că își va putea așteapta publicul după 1 septembrie 2020. Numeroase orchestre din Europa și Statele Unite ale Americii vor trebui să-și găsească o nouă cale de acces către public în condiții speciale de securitate, despre care informațiile concrete se lasă așteptate. De exemplu, distanțele obligatorii dintre membrii formațiunilor muzicale nu s-au stabilit încă și nici alte detalii.
Între timp, canalele de comunicare ale diferitelor teatre, filarmonici și opere păstrează legătura cu publicul de la distanță, difuzând înregistrări cu spectacole în anumite condiții. Așteptând cu înfrigurare revenirea la normalitate, au în vedere, de fapt, un nou început al vieții profesionale. Până acum, la întrebarea când și cum va avea el loc nu există niciun răspuns concret.