Tot auzim sau, mai degrabă, auzeam până la începutul lunii martie, cum se experimentează în teatre. Și cum se caută cu mare înfrigurare forme noi. Pornind de la cele vechi și, poate, nu întotdeauna cele mai înțelepte.
Iată că, acum, când suntem încă în plină stare de alertă și de abia ieșiți din starea de urgență, consemnez ceea ce aș numi o formă/o formulă de teatru hibrid. Astfel aș califica spectacolul intitulat „Exeunt”, produs de Reactor de Creație și Experiment, un binecunoscut și apreciat Teatru independent din Cluj-Napoca.
„Exeunt” este un produs artistic difuzat online, dar nu este nicidecum teatru în conservă. E jucat, mă rog, performat, live, în mai multe spații. Care sunt locuințele performerilor, dar și străzile redescoperite și savurate ca atare ale Clujului. Performance-ul se încheie odată cu regăsirea spațiului comun al Reactorului, loc de creație dar și loc de memorie, cum ar spune Pierre Nora. Numai că spectatorii sunt ascunși în fața ecranelor computerelor. Adică ceea ce vedem se consumă, cum ar fi spus Camil Petrescu, „în fața unei mulțimi anume adunate”, atâta doar că nu are ceea ce același mare teoretician al teatrului numea „tăcerile active ale spectatorilor”.
Șase actori, e vorba despre Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Hodade, Lucia Mărneanu, Lucian Teodor Rus, Adonis Tanța, i-au împărtășit Laviniei Braniște gândurile, îngrijorările, spaimele făcute din întretăierile dintre amintiri și sentimentele îngrijorătoare, răscolitoare zămislite de și în prezent. Lavinia Braniște le-a asigurat acestor confesiuni brute absolut indispensabilele veșminte literar-dramaturgice. Cărora regizorul Bobi Pricop, secondat de Dan Basu (autorul unui foarte bun concept video), de Eduard Gabia (care a compus o muzică ce asigură spectacolului un adecvat, penetrant spațiu sonor) și profesionistul Mizdan (programare și sprijin tehnic) le-au garantat toate condițiile de artisticitate necesare.
Ce s-a obținut, de fapt ? Un film care se filmează sub ochii noștri (nu, ceea ce vedem nu e filmat în prealabil, deși mai tot s-a prezentat tehnic aproape impecabil), care se montează în timp real (de Bobi Pricop și de Răzvan Rusu). Ceva ce are imensa calitate de a transfera amintirile, spaimele, întâmplările din viața celor șase performeri asupra noastră. De a ni le apropria, de a le face a le noastre.
„Exeunt” s-ar traduce în românește prin ieșire. Ieșirea actorilor. Ieșirea unor ființe înzestrate, prin definiție și prin cerințele profesiei, cu o sensibilitate ceva mai exacerbată. Or, starea de urgență căreia cu toții am fost nevoiți să ne supunem și să îi respectăm rigorile ne-a îngăduit mai apăsate și mai profunde, dar și mai răscolitoare dialoguri cu noi înșine. Or, tocmai la împărtășirea acestor dialoguri ne provoacă să fim martori, dar și parte, activ implicată emoțional, în spectacolul de la Reactor. Rezervându-ne tuturor surpriza de a ne da seama că ceea ce s-a întâmplat cu fiecare, dar mai ales cu cei mai sensibili dintre noi, ne-a făcut să devenim, poate, ceva mai atenți la semnele realului. Indiferent unde se găsește acest real. Înlăuntrul sau în afara ființei noastre.
Reactor de Creație și Experiment din Cluj-Napoca
„Exeunt”
Texte: Lavinia Braniște
Regia: Bobi Pricop
Video: Dan Basu
Muzica: Eduard Gabia
Programare și sprijin tehnic: Mizdan
Cu: Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Hodade, Lucia Mărneanu, Lucian Teodor Rus, Adonis Tanța
Data premierei 22 mai 2020