Relația dintre un copil și părinții lui e perfectă doar atunci când desființăm definiția perfecțiunii și-i dăm un sens opus, suplimentar sau anecdotic. Păstrând mereu prăpastia dintre ei, fără s-o poată păcăli cu vreun centimetru, un copil și părinții lui se află mai tot timpul în conflict, fiecare încercând să explice ceva ce rămâne de greu de înțeles pentru celălalt, chiar și atunci când își demonstrează dragostea. Sub multele măști pe care le poartă această relație, se află și dorința copilului de a ajunge și de a fugi deopotrivă de părinții lui și invers. Și atunci doare.
Pe 9 ianuarie, acum, la început de an, Teatrul de Stat din Constanța difuzează online o nouă premieră, de data aceasta sub forma unui spectacol-lectură în regia lui Vlad Cristache. Este vorba de „Copilul acesta”, un text de Joël Pommerat, o radiografie teribilă și crudă a relațiilor care se stabilesc sau se degradează între părinți și copii, uneori din niște conflicte minore, alteori din motive care nasc adevărați monștri. La originea piesei scrise de dramaturgul francez Joël Pommerat, în urma unui parteneriat între o instituție de asistență socială și o instituție teatrală, stau câteva întâlniri cu femei din Normandia, care au povestit despre relația cu fiii și fiicele lor. Astfel, tema copil-părinte a fost preluată sub diversele nuanțe pe care le reprezintă, dezvăluind în mici episoade tensiunile, confruntările, neînțelegerile și chiar absurdul care se nasc în urma acestor legături pe care căutăm o viață să le înțelegem.
Sigur că încă nu se poate vorbi de o regie, însă se poate discuta despre prezența atent conturată a unei tensiuni, care însoțește fiecare dintre cele 10 episoade în care sunt puși în oglindă copiii cu părinții lor, părinții cu copiii lor, Vlad Cristache punând accentul întocmai pe fisurile imprevizibile dintre aceste relații despre care înțelegem încă de la început că sunt disfuncționale, că există în adâncul lor fatalul „prea târziu”, că doar o răsturnare totală mai poate schimba ceva între ei. Un fiu ce-și disprețuiește tatăl care nu dorește decât să muncească, o mamă dezamăgită de fiica ei, care pare să nu fi înțeles nimic până la vârsta la care a devenit și ea mamă, un fiu care-și mărturisește tăios frica și dezgustul față de educația pe care a primit-o de la tatăl lui, o mamă singură, care vrea să lase copilul ei unui cuplu în vârstă, o mamă care se bucură că băiatul mort de pe targă nu e al ei, deși îl recunoaște și pe acela, și tot așa.
Ceea ce e cu adevărat fermecător și înfricoșător la aceste povești este capacitatea lor, prin vârful de conflict pe care îl exprimă, de a se insinua pe furiș în intimitatea noastră, a spectatorilor, în dramele, frustrările și nemulțumirile noastre, cum e și firesc poate, din moment ce această relație este obligatorie prin naștere, indiferent până în punctul în care ajunge să se dezvolte sau să se destrame. Astfel, spectacolul, prin natura lui delicată și dureroasă, capătă un caracter mai personal, mai intim, ajungând totodată mai aproape de adevărul și coșmarul fiecăruia și punându-ne față în față cu propriile frici. Deși a fost doar o lectură, poveștile s-au ridicat în picioare, și-au creionat personajele, și-au exprimat neajunsul emoționând, deranjând, scandalizând, poate.
Într-o sală tăcută, goală, câteva personaje își spun istoria tulburătoare, care devine a noastră, a tuturor, care ne întoarce privirea spre propriile legături, care ne provoacă să ne amintim, să alegem, să iertăm sau să nu iertăm. „Copilul acesta”, în regia lui Vlad Cristache, sperăm să aibă premiera clasică în toamna acestui an, fiindcă deja are toate premisele unui spectacol bun și greu de uitat, un spectacol despre nevoia de dependență sau de independență a unora față de ceilalți, și copii, și părinți.
Din distribuție fac parte actorii Cristiana Luca, Andu Axente, copilul Lara Zara-Pena, Dan Cojocaru, Ştefan Mihai, Florina Stănculeţ, Luiza Martinescu, Ecaterina Lupu, Cătălina Mihai, Liviu Manolache, Laura Crăciun, Lana Moscaliuc, copilul Matei Doreanu, Mihai Sorin Vasilescu, Marian Adochiţei, Luiza Sarivan, Dana Dumitrescu. Lectura didascaliilor şi regia tehnică, Alexandru Medveghi.