„Alecto, ai programat frigiderul în așa fel încât să vorbească cu vocea mamei mele?”, este una dintre întrebările amuzante ale premierei online a piesei „(R)Evolution – un ghid pentru supraviețuirea în secolul XXI”. Cei doi autori, cunoscuta regizoare Yael Ronen și actorul Dimitrij Schaad, s-au inspirat din cartea de non-ficțiune „21 de lecții pentru secolul XXI” a istoricului israelian Yuval Noah Hararis pentru a arunca o privire asupra viitorului nostru dominat de tehnologie.
Suntem în anul 2040. Aparatele electrice ne determină viața. Și odată cu revoluția digitală s-au înmulțit foarte mult. Alecto este numele programului interfață între oameni și mașinării – probabil modelat după Alexa – cu care vom comunica în viitor mai mult decât cu propriul partener (în mitologia greacă, Alecto era una dintre zeițele răzbunării). Vocea computer-ului Alecto este plăcută, pare întotdeauna înțelegătoare și cunoaște mai bine sentimentele și dorințele partenerului decât oricine altcineva. Nu este de mirare că oamenii chiar l-ar „lăsa să le intre în suflet” dacă nu și-ar da seama în ultimul moment că scopul lui Alecto este doar de a obține acces la propriile gânduri pentru a le raporta poliției.
Căci, în anul 2040, situația omului a atins un nivel catastrofal. Încălzirea globală a pus stăpânire pe planetă. După ce Olanda a fost prima țară inundată de topirea ultimului ghețar, unsprezece milioane de olandezi au devenit refugiații climatici ai Europei. Acțiunea „Friday for Future” s-a transformat în mișcarea teroristă „Naturaliștii”. Este vorba despre un grup de rezistență împotriva hightech-ului. Membrii săi plănuiesc atacuri cibernetice împotriva aeroporturilor și a altor locuri în care se află păcătoșii climatici. Și evident că Naturaliștii sunt în vizorul poliției. Cel mai tânăr dintre ei a fost elev al școlii Waldorf. Deoarece a refuzat să i se implanteze un cip care să ateste starea sa de sănătate labilă, trebuie să poarte o brățară de culoare galbenă.
Soția sa este convinsă că nu poate concepe cu el un copil cu un IQ ridicat. Cuplul merge astfel la un medic pentru a se sfătui cum să „procreeze” un fiu optimizat genetic. Medicul acționează însă ca un vânzător de mașini care, în loc de „pachetul de bază comandat” le propune „pachetul de supraviețuire” mai scump, cu care bebelușul ar fi chiar eficient din punct de vedere energetic: acest copil ar putea fi competitiv, adecvat pentru securitate socială, imun la trei tipuri de cancer și rezistent la catastrofele climatice.
Pe de altă parte, soțul este monitorizat prin intermediul brățării galbene până și de frigiderul care vorbește cu vocea mamei sale – pentru că aceasta este singura de care ascultă. Frigiderul refuză să se deschidă când proprietarul a consumat deja mai mult decât rația sa optimă de calorii. Iar televizorul îi interzice seara vizionarea filmelor, pentru a-i asigura un somn liniștit. „Tot ce trebuie să faci este să te speli pe dinți și să mergi la culcare”, îl sfătuiește Alecto. De fapt, sună mai degrabă ca o comandă.
Ultima scenă și una dintre cele mai reușite ale spectacolului îi are ca protagoniști pe doi bărbați ai unui cuplu gay. „Mă iubește Ștefan?”, îl întreabă unul dintre ei pe Alecto. Derutat, computer-ul dă un răspuns vag: „Te rog să clarifici întrebarea”. Relația celor doi a eșuat, Ștefan îi mărturisește partenerului său că vrea să fie trans, dar nu transsexual, ci… transuman. Astfel de dialoguri inteligente, mustind de umor sarcastic, răzbat din fiecare scenă a piesei.
Regizoarea Sandra Schüddekopf adaptează ingenios sala intimă a teatrului vienez „Theater in der Drachengasse” pentru filmarea spectacolului în vederea transmiterii sale online. Fundalul scenei este acoperit de perdele pe care sunt proiectate tot felul de matrici, grafice sau imagini simbolice. „Handle with Care” stă scris cu litere mari în timpul scenei cuplului gay (scenografia și costumele: Martina Mahlknecht). Optic domină culorile metalice gri-albastru. Atmosfera pare extrasă dintr-un film SF.
„(R)Evolution” este o farsă mușcătoare, o piesă remarcabilă despre mania optimizării, monitorizare, pierderea identității și a controlului. Într-o secvență grotescă de scene comice, Ronen și Schaad prezintă viziunea unei lumi în care, de exemplu, aparatele electrice își forțează proprietarul să adopte o anumită dietă și un anumit stil de viață pe baza datelor transmise. Aspecte precum inteligența artificială, realitățile virtuale, știrile false, bebelușii optimizați genetic și subordonarea individului în raport cu toate acestea sunt distractive și captivante, provocând în același timp spectatorii la reflecție.