E o certitudine că anul acesta festivalul va avea loc, i-a asigurat pe oamenii de teatru Roselyne Bachelot, ministrul Culturii din Franța, chiar înainte de a se îmbolnăvi de Covid-19 la începutul lunii, când artiștii, din ce în ce mai îngrijorați și mai furioși, ocupau teatrele, cerând măsuri concrete pentru reluarea vieții culturale, aflată în suferință de un an.
Asigurarea oficialului francez a primit recent prima confirmare din partea lui Olivier Py, din 2014 director artistic al celebrului eveniment de la Avignon, întrerupt în 2020 din cauza pandemiei. Sub semnul utopiilor, distopiilor și apocalipselor, așa cum e prezentul, a 75-a ediție a festivalului va avea loc, și nu online, în perioada 5-25 iulie. „Amintirea viitorului”, iată tema propusă participanților care vor veni în imprevizibila vară de anul acesta, înfruntând un prezent sumbru, în fața unui public despre care încă nu se știe cum va funcționa. Pe 24 martie, când în Franța situația sanitară continua să se înrăutățească, Olivier Py a anunțat, potrivit presei franceze, că „spectacolul trebuie să continue” și că Orașul Papilor se va pregăti intens pentru întoarcerea la normalitate.
Cu o ediție „excepțională” și-ar dori oficialul ca evenimentul să se întoarcă în fața unui public care are mare nevoie de speranță. Mizând în primul rând pe responsabilitatea individuală a celor care vor dori să fie prezenți, directorul evenimentului s-a declarat „rezonabil optimist”, anunță France TV Info, și în strânsă colaborare cu Ministerul Culturii și autoritățile locale din Avignon pentru a finaliza trei scenarii: scenariul optimist, despre care nu a oferit detalii, scenariul moderat, care prevede prezența fizică a unui număr redus de spectatori, și scenariul pesimist, care ar impune un număr foarte mic de spectatori în spațiile închise.
Pentru a-și aștepta spectatorii, curtea de onoare de la Palatul Papilor, spațiu simbolic, cu o istorie atât de bogată, recent renovat în vederea acestei ediții de revenire, are nevoie de două luni de pregătiri. Indiferent că se vor ocupa 50%, 70% sau 100% din locuri, a declarat Olivier Py, curtea va fi gata de reîntâlnirea cu spectatorii, care va conta semnificativ și pentru economia locală, căreia festivalul, împreună cu Avignon Off, îi aduce un venit estimat la 100 de milioane de euro.
Până când se vor prezenta informații cu privire la măsurile sanitare ce trebuie respectate de participanți, organizatorii au dat publicității câteva elemente din program.
Să ne amintim viitorul
Dacă în privința numărului de bilete care se vor pune în vânzare și despre care Olivier Py a anunțat că ar putea fi mai multe decât la edițiile anterioare nu există încă o decizie, în ceea ce privește programul există câteva informații certe.
Spectatorii vor avea de ales dintre cele 46 de spectacole de teatru și de dans și de performance-uri programate în numeroase spații interioare și exterioare din oraș. „Utopii, distopii și spectacole postapocaliptice, care reacționează la situația actuală”, iată ce va oferi festivalul. Nu întâmplător, pentru că prezentul înseamnă sfârșitul unei lumi și începutul unei alte ordini, publicul o va putea vedea vara asta pe Isabelle Huppert în „Livada de vișini”, în regia portughezului Tiago Rodrigues.
Confirmându-și interesul pentru arta la feminin, pe care l-a dovedit și la edițiile anterioare, directorul festivalului a invitat-o din nou pe artista spaniolă Angélica Liddell, care va veni cu un spectacol despre un matador de legendă. Ei i se vor alătura Anne-Cécile Vandalem din Belgia, care va propune o reflecție despre „eșecul unei utopii” și, în același timp, un grav semn de întrebare despre tinerii prezentului, precum și regizoarea Christiane Jatahy din Brazilia, creatoarea unui spectacol inspirat de filmul „Dogville”, despre evadarea spre libertate.
Din ce în ce mai important la Avignon, dansul contemporan propune și anul acesta nume importante ale momentului. Dada Masilo, Maguy Marin și Marcos Morau vor aduce în fața publicului creații recente.
Pe de altă parte, se observă o revenire a interesului pentru actor, care pare a se întoarce în prim-plan. Programul include lecturi cu Fabrice Luchini, Sandrine Bonnaire și Omar Sy.
Merită semnalat și un eveniment care marchează, în chip necesar, o aniversare: pe 8 iulie, sociologul și filozoful francez Edgar Morin împlinește 100 de ani și și-a anunțat prezența în Orașul Papilor. Festivalul îl va sărbători inclusiv printr-un dialog în fața publicului acestei ediții cu numărul 75, tot cu gândul la „amintirea viitorului”. „Ceva din societate, din politică, din șoapta timpului, ne face să credem că Mâine e predeterminat. Dar nebunia artiștilor, entuziasmul paradoxal al mulțimilor și catharsis-ul vesel al teatrului ne invită să credem că Mâine încă nu s-a scris. Și, din moment ce generația cea mai tânără se confruntă acum cu cel mai mare pericol care a existat vreodată pe Pământ, trebuie să-i arătăm că, în ciuda tuturor îndoielilor și a descurajărilor, pagina rămâne goală, iar viitorul are forma unei dorințe împărtășite, dar una care începe în viața interioară a absolut fiecăruia dintre noi”, își încheie Olivier Py editorialul publicat pe website-ul evenimentului.
Avignon Off: Să fim solidari
După ce a fost anulat și el în 2020, se pare că anul acesta Avignon Off va avea loc în perioada 7-31 iulie, după cum a anunțat Sébastien Benedetto, noul președinte al festivalului.
Aflat în fața unei misiuni dificile, aceea de a organiza evenimentul în plină criză sanitară și, de asemenea, de a urma schimbările de direcție făcute de predecesorul său, Pierre Befeytte, dar ținând cont de faptul că „e timpul să mergem mai departe”.
La începutul acestui an, noul director a insistat asupra nevoii de a evolua, menținând că, deși în Off sunt în jur de 1 500 de spectacole, numărul spectatorilor e cam același – deci e important ca organizatorii să câștige un public nou. „Pentru ediția 2021, prioritatea noastră este să prindem din urmă ce am pierdut prin anularea ediției din 2020”, a explicat oficial, „trupele trebuie să arate urgent ce au lucrat, iar Avignonul joacă un rol de neînlocuit în această dinamică. Trupele chiar au sentimentul că o să fie un festival de relansare, chiar au nevoie de asta”.
Pentru ediția 2021, organizatorii au primit și un sprijin financiar guvernamental în valoare de 800 000 de euro, care să vină în sprijinul cât mai multor artiști care vor veni la Avignon Off. Contribuind la mult dorita întoarcere la normalitate, creațiile lor sunt așteptate într-un eveniment care îndrăznește să privească spre soarele de după o furtună ce pare interminabilă.