Nici manifest militant, nici doar estetizant, „Sam sau introducere în viața de familie” este un spectacol despre criza valorilor reflectate prin prisma unui adolescent. În ecuaţia formă-fond, echilibrul este bine atins: mesajul nu primează în detrimentul experienței teatrale și nici regia nu te fură amăgitor, lăsându-te cu sentimentul că doar te-ai delectat. Despre tineri și pentru tineri, spectacolul este nuanţat şi complex.
„Sam sau Introducere în viaţa de familie” s-a jucat în cadrul FNT 2019 vineri, 18 octombrie, la Teatrul Odeon din București.
Regizorul Bocsárdi László lansează o adevărată provocare cu această coproducţie a Teatrului „Tamási Áron” din Sfântu-Gheorghe cu Universitatea de Arte din Târgu-Mureş. Realitatea prezentului își găsește expresia printr-o piesă a confruntării, care invită la cugetare și responsabilizare.
Piesa pornește de la disfuncționalitatea de factură ușor „woodyallen-escă” am putea spune, a unei familii de intelectuali polonezi, de fapt, de oriunde: o mamă militantă, asexuală, nevrozată, care nu gătește niciodată și nu pierde nicio ocazie să lipsească de acasă, un tată prețios, emfatic care lansează pe rețele comunitare apeluri de salvare a animalelor și seduce tinere voluntare, perorând neîncetat despre valori morale, și un copil retras, în plină criză adolescentină accentuată până la paroxism de divorțul părinților.
Despre spaime, rebeliune, traumă și iubire
Spectacolul prezintă în 21 de tablouri lumea povestită de singuraticul adolescent Sam (numele lui însemnă „singur” în poloneză) aducând în discuție problema valorilor – morale, sociale, sufletești. O face cu foarte mult umor, tablourile se succed dinamic, într-un ritm alert, până la final.
Piesa se axează pe problemele adolescenților confuzi dintotdeauna, dar mai cu seamă a celor de azi, lipsiți de repere, de răspunsuri, neancorați în cultural, pendulând abisal între extreme: evaziunea în droguri, jocurile pe Xbox sau refugiul într-o religiozitate născută nu din convingere, ci din lipsa unui sistem coerent de valori.
Pune problema educației, a ce și cum se predă în școli, vorbește despre accesul, prin intermediul tehnologiei necenzurate la pornografie al copiilor de vârste tot mai mici. Punctează acest adevăr dureros: elevii de azi se distrează cu filme de groază prin Mall-uri și în recreații se uită pe telefoane mobile la filme porno. N-aveți decât să vă întrebați copiii, poate vor avea curajul să se confeseze despre faptul că şi atunci când ei, eventual, nu o fac, colegii lor de clasă, băieți și fete împreună (sic!) cu asta se distrează în recreația mare.
Sunt adolescenții agresați, pervertiți, vătămați de materialele obscene ce pot fi oricum arătate „în scopuri educaționale” în școli și biblioteci, pentru o bună educație sexuală – mai expuși, mai vulnerabili față de influențele mediului lor, și spectacolul atrage atenția asupra acestor lucruri.
„Ce este iubirea?” – o întreabă Sam, proaspăt îndrăgostit de noua lui colegă de clasă, pe mama sa, care afișează o expresie perplexă, ușor tristă și stângace, iar într-un târziu îngaimă doar: „M-ai prins, fiule.” N-are răspuns.
Momentele ca cele de mai sus sunt bine alternate cu umorul de situație – mama își găsește un nou soț în persoana unui refugiat bosniac, năprasnic din fire, tatăl, după mai multe tentative optează pentru o prezentatoare a unei emisiuni culinare. Regizorul a optat scenografic pentru spaţiul de joc perceput ca un televizor în televizor, cu o oglindă în fundal ce devine uneori un alt ecran. Personajele care privesc oglindirile altora, asistă la filmul lor despre viață familială, despre fericire; intră și ies din aceste filme, schimbând palierele narative: ies dintr-o proiecție ca să intre în alta, pe modelul păpușii Matrioșka. Au fost clipe când mi s-a părut niște încadraturi bergmaniene, într-atât de pictural, de simplu, dar poetic erau construite unele momente – bunăoară cele de la nunta mamei, de la sfârșit.
Singură, problematica propusă nu garantează în sine succesul unui spectacol. În „Sam sau introducere în viața de familie” însă totul este bine articulat are, cum spuneam, și umor, și vervă, ritm și eleganță.
O montare provocatoare, care ocolește tonul funebru, admirabil jucată de întreaga echipă de actori.
Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu-Gheorghe
„Sam sau introducere în viața de familie” de Maria Woytyszko
Regia: Bocsárdi László
Decor: Bartha József
Costume: Kiss Zsuzsanna
Muzică: Bocsardi Magor, Kónya-Ütő Bence
Coregrafia: Bezsán Noémi
Asistent de regie:László Beáta Lídia
Distribuţia :
Sam: Erdei Gábor
Mama: Márkó Eszter
Tata: Pállfy Tibor
Grzesiek: Fekete Lovas Zsolt
Viola: Korodi Janka
Maia gătește: Pál Ferenczi Gyöngyi
Gosia: Kovács Kati
Tanti Schultz: Szalma Hajnalka
Bunica lui Grzesiek: Fekete Lovas Zsolt
O jurnalistă: Szalma Hajnalka
Mama Violei: Márkó Eszter
Tatăl Violei: Pállfy Tibor
Hârciogul cel bun: Kónya-Ütő Bence
Hârciogul cel rău: Bocsárdi Magor
Dragan: Pignitzky Gellért
Foto: Zsolt Barabas