Buzăul se numără printre orașele apropiate de București care desfășoară o activitate teatrală intensă și semnificativă. Dacă începutul verii este rezervat Festivalului de anvergură „Buzău / Iubește / Teatru”, toamna târziu are loc Festivalul „Săptămâna Teatrului Tânăr” la Teatrul „George Ciprian”. Deși teatru de proiect, instituția buzoiană dezvoltă numeroase programe adresate comunității, dorind să îi implice activ pe locuitori și să îi atragă către zona culturală.
Un festival cu un profil aparte, „Săptămâna Teatrului Tânăr” a ajuns anul acesta la cea de-a VII-a ediție, desfășurată între 19 și 25 octombrie. El s-a născut dintr-o necesitate de a exista o astfel de manifestare artistică într-un oraș de provincie, un loc în care spectatorii să descopere tinerele talente. Actorul Paul Chiribuță, împreună cu regizorul Vlad Trifaș și actorul Cosmin Pană, au fost cei care au pus bazele acestei săptămâni cu și despre tineri artiști. Misiunea acestui eveniment este de a prezenta, timp de o săptămână, unele dintre cele mai bune producții ale noii generații de creatori.
„În peisajul teatral românesc este un festival necesar pentru tineri. Momentan rolul acestuia este de a căpăta cât mai multă vizibilitate. Nu știu dacă am mers cu pași mici, însă abia de-acum doi ani a început să devină mai cunoscut. Noi, ca organizatori și profesioniști, am crescut odată cu el. Scopul său ar fi să devină un loc în care să poți lua pulsul noii generații. Un tânăr aflat la început de carieră are nevoie de un strop de noroc, de multă muncă și de încredere. În el și din partea celorlalți. Trebuie să le dăm tinerilor ocazia să facă”, a declarat Vlad Trifaș, directorul artistic și selecționerul festivalului.
Concentrat în jurul tinerilor artiști, programul din acest an a urmărit să aducă pe scena teatrului buzoian producții în limbaje teatrale cât mai diversificate, aparținând ambelor genuri, comedie și dramă. Criteriul principal al selecției a fost calitatea spectacolului. Majoritatea producțiilor au provenit de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, unele dintre ele fiind deja preluate de teatre bucureștene importante. Pornind de la texte clasice sau contemporane, spectacolele prezentate au abordat tematici și situații de actualitate, în care ne regăsim deopotrivă spectatori și creatori.
Pentru că evenimentul urmărește să aducă în lumina reflectoarelor cât mai mulți tineri artiști, prezentatorii acestei ediții au fost actorii Mihaela Mardare, studentă în anul I la Masterul de Pedagogie din cadrul UNATC „I.L. Caragiale” și Bogdan Florea, absolvent al aceleiași universități. Despre experiența de a deschide fiecare seară de festival cu momente artistice gândite în corelație cu spectacolul respectiv, ei au mărturisit
- Bogdan Florea: „Cu siguranță am avut impact asupra publicului pentru că felul în care am prezentat ne-a permis să-i aducem pe cei din sală mai aproape de spectacol. De multe ori se întâmplă ca oamenii să vină la teatru poate puțin timizi, să nu știe la ce să se aștepte. Este important ca noi să îi ajutăm să se relaxeze, să le oferim informații pertinente despre locul în care se află și ceea ce urmează să vizioneze.”
- Mihaela Mardare: „Sper că am reușit să aducem publicul cât mai aproape de noi. Cred că în special publicul tânăr. Ei sunt atrași de zona jucăușă, liberă, relaxată, departe de formalitate și seriozitate.”
„Săptămâna Teatrului Tânăr” a fost deschis cu reprezentația „Revizorul” de N.V. Gogol, în regia lui Slava Sambriș, spectacol prezentat de Teatrul Național București în parteneriat cu UNATC „I.L. Caragiale”. Examen de disertație a regizorului Slava Sambriș, el se numără printre cele mai reușite spectacole de absolvire ale ultimilor ani. Un text clasic, ofertant și provocator, pe care tânărul regizor l-a citit într-o cheie inedită, lucrând cu o echipă numeroasă, pe care a coordonat-o cu precizie și atenție pentru detalii. Spectacolul se remarcă printr-o dimensiune a teatralității extrem de atent construită. Ca dovadă a consistenței sale, acesta a fost preluat de TNB și se joacă în continuare.
Dintre cele nouă titluri cuprinse în program, spectatorii au fost martorii unui proces de pețire plin de obstacole și întâmplări comice („Cerere în căsătorie” după A.P. Cehov), ai unui interviu de angajare într-o companie multinațională care a presupus jocuri de putere și compromisuri („Metoda G” de Jordi Galceran) sau a unor situații de familie inopinate, care scot la iveală secrete nebănuite („O oră de liniște” de Florian Zeller). Una dintre cele mai îndrăgite reprezentații a fost un one-man show cu Tavi Costin, producție a Teatrului „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, „Toate lucrurile minunate” de Duncan Macmillan. Jucat cu spectatorii pe gradene și o lumină clar-obscură pe sală, spectacolul a fost unul interactiv, invitând publicul să devină personaj. La intrare, spectatorii au primit bilete pe care erau trecute sintagme precum Înghețata, Culoarea galben, Chestiile cu dungi, Mirosul cărților vechi sau Liniștea. Toate erau motive pentru care viața merită trăită din perspectiva eroului nostru, care, de fapt, se lupta cu propria depresie și tentativele de sinucidere ale mamei sale. O experiență dulce-amară despre momentele în care devenim vulnerabili, iar trăirile interioare ne pot învinge dacă nu suntem suficient de puternici. Tavi Costin a reușit să jongleze cu emoțiile publicului, purtându-ne de la senzații olfactive la hohote de râs sau ochi înlăcrimați, reușind, în același timp, să conducă spectacolul în funcție de propunerile spectatorilor-personaje.
O altă montare cu un impact puternic asupra publicului prezent în sala Teatrului „George Ciprian” a fost „Poveste din patria noastră” după un scenariu de Emanuel Pârvu. Debutează cu o situație ușor melodramatică între doi actori care ascund o pasiune unul pentru celălalt, regizorul care vrea să facă un spectacol de dragoste și autoarea care participă la repetiții și dorește să contribuie la întreaga concepție artistică. Discuția lor în contradictoriu este brusc întreruptă de un cenzor care apare și interviu major asupra întregului text. Vlad Brumaru, Monica Odagiu, Vlad Lință, Bianca Anastasiu și Ciprian Chiricheș sunt cei cinci actori care susțin spectacolul cu maturitate și responsabilitate. Partiturile lor vin în forță, menținând un ritm dinamic și tensionat, din care nu evadezi decât la final.
„Mi se pare o inițiativă extraordinară, cu atât mai mult cu cât facem parte cu toții din aceeași meserie și nu cred că e promovat pe cât ar trebui teatrul românesc. Mă bucură foarte tare să văd că sălile sunt pline și am înțeles că așa a fost de la începutul festivalului. Veniți la teatru pentru că o să vă placă mult!” a spus actrița Monica Odagiu după reprezentația spectacolului „Poveste din patria noastră”.
O invitație la dans a fost „Nihil Sine Deo”, spectacol interpretat de Compania Contemporary Creative Dreamers. Timp de 55 de minute, publicul a respirat în tandem cu amplele coregrafii ale dansatorilor de pe scenă. Un spectacol pe care creatorul său, Daniel Alexandru Dragomir, l-a gândit asemenea unui zbor, a unui dans care explorează tema Absolutului existențial.
În completarea reprezentațiilor din secțiunea oficială, organizatorii au invitat și două producții ale Teatrului „Toma Caragiu” din Ploiești – Secția Păpuși, dedicate celor mai mici spectatori. Cu un titlu mai puțin cunoscut, „Extraterestrul care își dorea ca amintire o pijama” de Matei Vișniec, în regia lui Radu Dinulescu, spectacolul a relevat publicului foarte tânăr o poveste emoționantă despre copiii ai căror părinți sunt plecați în străinătate. Încărcată de sensibilitate, montarea ne-a introdus într-o lume în care un extraterestru poate deveni cel mai bun prieten al nostru, fie că ne vine să credem sau nu. Astfel, provocările de zi cu zi, devin lecții pe care le învățăm mai ușor și mai plăcut. Cealaltă reprezentație ni l-a adus pe scena teatrului pe simpaticul Peter Pan. După un text de J.M. Barrie, în regia lui Cristian Mitescu, ne-am reamintit, mici și mari, de aventurile băiatului verde care credea că poate zbura. O reîntoarcere în timp pentru unii dintre noi și o nouă descoperire pentru ceilalți.
Pe parcursul celor șapte zile, foyerul Teatrului „George Ciprian” a găzduit o expoziție de machete și costume de teatru semnată de licențiații în Scenografie de la UNATC „I.L. Caragiale”. Spațiul în teatru înseamnă decor și costume, iar rolul scenografului este de a creiona spațiul în care personajele acționează. Lucrările au aparținut scenografelor: Andreea Boiangiu, Ana Ruxandra Manole, Delia Diana Ghizdăveț și Flavia Ioana Stroe.
Un moment inedit, pregătit de organizatori ca surpriză pentru publicul festivalului a fost un mini-concert susținut de Alex Ștefănescu în penultima seară. Fără să aibă nevoie de prea multe introduceri, talentatul Alex Ștefănescu a cântat o piesă în premieră, al cărei refren a și fost învățat pe de rost de toți cei prezenți.
„Săptămâna Teatrului Tânăr” capătă aripi tot mai mari și tot mai sigure. Festivalul apare ca un răspuns al nevoii de cunoaștere și încurajare a celor mai proaspeți artiști. Cel mai bun argument în susținerea acestui eveniment este prezența publicului care și-a exprimat vădit bucuria seară de seară. În plus, participarea a peste 60 de voluntari, adolescenți de la liceele buzoiene, a confirmat dorința publicului tânăr de a vedea spectacole în care să se regăsească. „Din toate zâmbetele care se strâng aici, cred că o parte este meritul nostru” a spus un voluntar la una dintre întâlnirile cu organizatorii.
Foto: Andrei Cojanu, Cristi Sîrbescu, Andreea Zaleschi