Gabriela Alexandra Oprea – Teatrologie-Management cultural, Jurnalism Teatral, Anul II, UNATC București
În rubrica „Debut în Amfiteatru”, vă propunem noi voci în critica de teatru, studenți la facultățile de profil, care își doresc să facă practică în domeniu.
În încercarea disperată de a menține sau de a crea conexiuni, internetul devine cea mai bună unealtă, dar haosul intervine când nu este folosit așa cum se cuvine. Rețelele de socializare se transformă în fiecare zi într-o armă cu două tăișuri. Suntem atât de acaparați de numărul incredibil de mare de posibilități pe care tehnologia ni le oferă la fiecare click, încât uităm de interacțiunile umane în afara platformei oferite.
„Ea și numai ea” este o producție a Teatrului ACT care surprinde parcursul transformării internetului din unealtă în armă printr-o poveste emoționantă a unei mame (Andreea Bibiri) ce încerca să își cunoască fiul (Vlad Lință), locul de întâlnire fiind una dintre multele rețele de socializare. Relația dintre cele două personaje devine confuză, chiar dacă oferă satisfacție pentru ambele părți implicate, mama își recăpăta fiul, dar în același timp simte admirația unei figuri masculine pierdută la moartea soțului, iar fiul găsește înțelegere și își întâlnește prima sa dragoste.
Personajul fiului este un tânăr confuz, lipsit de o figura paternă, care încearcă să găsească o ieșire din realitatea actuală, dar în interpretarea lui Vlad Lință acesta este doar un stereotip al adolescentului din secolul XXI. Reacțiile exagerate, cuvintele vulgare excesiv folosite, devin doar motive de râs în ochii spectatorului, când acestea ar trebui să sugereze strigăte de ajutor și în ciuda faptului că există numeroase monologuri adresate spectatorilor nu reușește să facă înțeles personajul pentru aceștia la un nivel mai profund, astfel încât să facă posibilă întelegerea punctului de vedere al fiului.
Andreea Bibiri transmite disperarea și frustrarea unei mame care în fiecare zi se înstrăinează de singura familie care i-a rămas. Trecerile între cele două stări ale personajului, cea din mediul virtual și real, sunt frumos conturate prin interpretarea ei și subtilitățile se adaugă treptat. Relația cu partenerul ei de scenă, Vlad Lință, funcționează precum un mecanism, dialogurile directe existând doar cu ajutorul internetului.
Trecerea în lumea virtuală este ingenios construită din două pătrate paralele, contruite pe bază de led-uri, care anunță intrarea în mediul online. În funcție de sentimentele personajelor, culorile se schimbă, în încercarea de a cuprinde spectatorii în atmosferă. Apartamentul celor doi este ilustrat printr-o platformă în care se află bunurile celor două personaje, fiind despărțite de un laptop, obiect ce îi unește, dar în același timp îi desparte.
Conceptul regizoral este simplu și eficient, scopul proiectului fiind unul educațional, în urma căruia 1300 de liceeni ai sectorului 3 sunt avertizați pe această cale de efectele negative ale internetului, precum înstrăinarea de familie, dependență de internet sau pierderea identității. Încercând să devină altcineva, personajul interpretat de Andreea Bibiri preia identitatea unei adolescente pentru a face mai ușoară comunicarea cu fiul ei, dar în acest proces lucrurile degenerează și devine precum Wendy, din îndrăgita poveste de copii, care este mama, dar și iubita lui Peter Pan.
Spectacolul regizat de Alexandru Mâzgăreanu transpune perfect pericolul folosirii neadecvate a internetului, chiar dacă scopul este unul binevoitor. Ne pierdem în iluzia oferită de tehnologia avansată pe care o folosim în fiecare zi într-o măsură atât de mare, încât uităm că aceea nu este realitatea, iar înainte să realizăm, suntem prinși în labirintul internetului.
Teatrul Act
„Ea şi numai ea” de Andrei Ivanov
Traducerea: Raluca Rădulescu
Regia: Alexandru Mâzgăreanu
Scenografia: Dana Petre
Versiune scenică: Alexandru Mâzgăreanu
Muzica: Alexandru Suciu
Cu: Andreea Bibiri, Vlad Lință