Nu încape îndoială că „Bach Files” de la Teatrul „L.S. Bulandra” a fost ceea ce se cheamă „un spectacol de excepție”. Unii i-ar fi putut spune „de export”, asta cu vădită superficialitate și cu voite conotații răutăcioase, ca și cum ar fi rău să avem și astfel de performances-uri cu care să ne putem înscrie cu fruntea sus, fără grija trecerii barierelor lingvistice, la marile festivaluri internaționale.
„Bach Files” a fost și primul spectacol de teatru-dans al unui mare regizor, Alexandru Darie. Pentru care, am mai spus-o și cu alte prilejuri, am avut și am nu doar un imens respect profesional, ci față de care am și mari datorii. Și umane, și profesionale. Aceasta fiindcă, în vremea tinereții noastre comune, el, alături de scenografa Maria Miu și de actorul Cristian Șofron, a avut generozitatea de a-i arăta nemijlocit proaspătului absolvent de Litere care eram și care dorea să scrie cronică de teatru cum se face cu adevărat un spectacol. Ce înseamnă minunea zămislirii lui.
Alături de numele lui Alexandru Darie, pe afișul montării de la „Bulandra” mai figurau, în anul 2015, anul premierei, alte câteva nume grele. De mare și recunoscut calibru. Cel al compozitorului Adrian Enescu. Autorul unei muzici cu adevărat extraordinare care pornea de la teme mai mult sau mai puțin cunoscute din creația lui Bach și le dezvolta cu o inventivitate, cu o creativitate rar întâlnite. Cel al muzicianului Zoli Toth care, alături de ceilalți componenți ai formației sale Zoli Toth Project, punea în valoare ca nimeni altul creația lui Adrian Enescu, construind un spațiu sonor viu, incandescent, cu măreția unui fluviu. Cel al arhitectului Octavian Neculai care, împreună cu câțiva colaboratori – Anna Florea (animație), Ana Maria Crisan și Ioana Turcanu (benzi desenate), Radu Pop (live animation), Adela Bonat (modelarea marionetelor) – a elaborat un spațiu scenografic în alb și negru, ideal pentru „filmul 2D cu elemente 3D, vii, teatrale”. Un spațiu demn de studiat cu minuție, aplicat la orice școală de scenografie. Un spațiu și complementar, și contrapunctic muzicii și mișcării. Un spațiu care surprindea, rezuma cu maximă exactitate esența însăși a montării. Care era și rămâne o gigantică, o superbă glumă teatrală întru elaborarea căreia s-a depus o muncă imensă, s-au cheltuit talent și seriozitate.
Avem de-a face cu un scenariu scris de Alexandru Darie, scenariu despre un detectiv care, într-o metropolă dintr-un timp imposibil de precizat, pornește în căutarea nenumăraților și necunoscuților descendenți și, mai ales, descendente ale lui Bach. Un scenariu cu numeroase inserturi comice, precum cele de desene animate. Scenariul acesta e transpus măiestrit și coerent în teatru, atât de măiestrit, încât devine un veritabil film teatral. Care se urmărește și cu sufletul la gură, și cu emoție, și cu veselie. L-am revăzut on line în Săptămâna Patimilor.
În fine, se cuvine amintit numele coregrafului Arcadie Rusu, aflat la rându-i în mare formă. Arcadie Rusu a lucrat impecabil nu doar cu actori deja cunoscuți și recunoscuți, familiarizați cu teatrul de mișcare, asemenea lui Adrian Ciobanu, Antoanetei Cojocaru sau Alin State, ci și cu tineri excelenți, așa cum sunt Cristiana Ioniță, Raphaela Lei, Raluca Nicolae, Georgiana Dobre, Daniela Tocari, Andreea Șovan, Gabriel Sandu, Bogdan Iacob, Vlad Troncea. Unii dintre ei deja cu o importantă carte de vizită la activ. Aceea a participării la realizarea musicalului „West Side Story”. Un spectacol pe care îl socotesc pe mai departe valid, în viață și care a rămas și azi în inima mea, în ciuda trecerii lui meteorice pe afișul teatral curent și în pofida criticilor răuvoitoare ale unor false comentatoare care mimează a ști ce se joacă în lume, ce e contemporan și ce nu e și care vor să instituie un fel de pernicioasă dictatură a gustului și culturii lor precare în teatrul românesc. Celor deja numiți asociindu-li-se mânuitorii marionetelor Elena Dumitrescu, Elena Mușat, Cristina Țane, Marius Burgi.
Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” din București- BACH FILES;
Un spectacol de Alexandru Darie
Muzica: Adrian Enescu
Decor și costume: Octavian Neculai
Animație: Anna Florea
Light design: Alexandru Darie
Benzi desenate: Ana-Maria Crișan, Ioana Turcanu, Octavian Neculai
Coregrafia: Arcadie Rusu
Live animation: Radu Pop
Modelarea marionetelor: Adela Bonat
Cu: Zoli Toth Project, Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Raphaela Lei, Alin State, Cristiana Ioniță, Raluca Nicolae, Georgiana Dobre, Daniela Tocari, Andreea Sovan, Gabriel Sandu, Bogdan Iacob, Vlad Troncea
Mânuitorii marionetelor: Elena Dumitrescu, Elena Mușat, Cristina Țane, Marius Burgi
Data difuzării online: 15 aprilie 2020