Straniu, bizar, neașteptat și câteodată chiar la fel de frumos precum celebrul elogiu al tutunului făcut de Molière în „Dom Juan”, spectacolul „Moliendo Café” semnat regizoral de Silviu Purcărete la Teatrul German de Stat și la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara. Spectacol prezentat în anul 2014, în deschiderea Festivalului Internațional de Teatru Eurothalia organizat, în vremuri bune, anual la Timișoara de Teatrul German de Stat din localitate, și difuzat zilele acestea online.
Cel ce va avea curiozitatea de a arunca o privire pe caseta documentară ce însoțește și completează această cronică va fi, fără doar și poate, mirat de numărul mare de persoane ce semnează scenariul dramatic al spectacolului. 36 cu totul. Tot atâția și aceiași cu actorii ce pot fi văzuți pe scenă. Fiecare sau aproape fiecare dintre ei a propus câte o situație dramatică, o istorioară, o întâmplare veselă, uneori cu iz grotesc, alteori trimițând cu gândul la secvențe din filmul mut. O întâmplare în derularea căreia o anumită pondere e deținută de cafeaua noastră cea de toate zilele. De cafeaua cu care ne începem ziua, de cafeaua ce ne stimulează gândurile, reflecția sau numai înclinația pentru taclale sau pentru bârfă. Situația inițială a fost dezvoltată, câteodată supradilatată, alteori trecută în registru suprarealist ori chiar în derizoriu și transformată în pretext de exercițiu scenic.
Exercițiile scenice cele mai reușite au fost integrate într-un continuum de imagini – imaginea și impactul ei asupra noastră, a spectatorilor, e principalul criteriu ce asigură coerența montării – atâta câtă e – și transformate în spectacol. Spectacol structurat pe formula teatrului în teatru, spectacol ce are și un elegant dirijor la vedere în persoana actorului Georg Peetz.
La urma urmei, nu coerența a fost, cred, principala preocupare a lui Silviu Purcărete. Ci dorința de a ne face să râdem. Să râdem de râsul lui și de râsul celor cu care s-a însoțit în edificarea acestei montări. Să râdem de alții, de noi, de lume, de caraghioslâcurile vieții cotidiene, o viață din descrierea căreia, din itemii căreia face parte cvasi-obligatoriu banala ceașcă zilnică de cafea. Ba chiar să râdem și de avatarurile istorice ale cafelei. Ori de capetele căzute pe vremea când ea era prilej de contrabandă. Montând sau, mai exact spus, coordonând un workshop ce s-a transformat în spectacol – și aceasta s-a petrecut grație seriozității, devoțiunii, muncii necondiționate, entuziaste a celor 36 de scenariști-actori – Purcărete a vrut să se joace. Pofta lui ludică a fost împărtășită cu vârf și îndesat de interpreți. Și aceasta se vede.
De jucat s-a jucat și compozitorul Vasile Șirli care, ba a creat muzică originală, ba a restructurat și remixat piese muzicale cunoscute de la celebra „Moliendo Café” ce dă titlul spectacolului, până la arhicunoscuta „Lingura și strachina” care prefațează une série noire de crime comise sau stimulate de o deghizată femeie de serviciu.
Regizorului, compozitorului și scenariștilor-actori li se adaugă, cum șugubăț glăsuiește un text inserat în excelentul caiet de sală al spectacolului, 44 de scaune, 20 de saci de cafea, zeci de litri de cafea, toate alese cu grijă de scenograful montării, Dragoș Buhagiar. Din grija aceasta conjugată a întregii echipe s-a născut un spectacol făcut cu grija spectatorului. Pe care de data aceasta, Purcărete nu a vrut nici să-l educe, nici să-l instruiască, nici să îl trimită la bibliotecă ci, pur și simplu, să-l distreze, să-l invite „să participe la extrema gratuitate și superficialitate chiar” care e montarea. A reușit.
Teatrul German de Stat & Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara
„Moliendo Café”
Un spectacol de: Aszalos Geza, Baczo Tűnde, Balász Attila, Bandi András Zsolt, Isa Berger, Blenessy Enikö, Borbély B. Emilia, Dana Borteanu, Aljoscha Cobeț, Isolde Cobeț, Csata Zsolt, Dukász Péter, Éder Enikö, Richard Hladik, Rareș Hontzu, Ioana Iacob, Kiss Attila, Kocsárdi Levente, Lörincz Rita, Magyari Etelka, Mátray Lászlό, Mátyas Zsolt Imre, Molnár Bence, Molnos András Csaba, Georg Peetz, Pusza Patricia, Horia Săvescu, Tatiana Sessler, Simό Emese, Tar Mόnika, Daniela Török, Silvia Török, Oana Vidoni, Radu Vulpe, Anne- Marie Waldek, Harald Weisz
Regia: Silviu Purcărete
Scenografia: Dragoș Buhagiar
Muzica originală: Vasile Șirli
La pian: Valentina Peetz
La saxofon: Cosmin Hărșian
Data difuzării online: 28 aprilie 2020