Ambițios, riscant proiectul de a monta la Petroșani „Livada de vișini” a lui Cehov. Nu din motive de public care, ori de câte ori am fost acolo, s-a dovedit a fi doritor de teatru și care de mult nu se mai confundă cu „minerii lui Miron Cozma”. Ci, mai curând, din punctul de vedere al resurselor materiale, tehnice și umane ale Teatrului „I.D. Sîrbu”.
Instituția funcționează într-o clădire veche, ce ar avea nevoie de grabnică renovare, numai că factorii politici responsabili nu se gândesc la asta, ci, dimpotrivă, la cum să îi mai taie bugetul. Trupa este una tânără și entuziastă, s-a dovedit a avea și o admirabilă coloană vertebrală în confruntarea cu feluriții nacealnici locali. Numai că, din păcate, nu prea dispune de ceea ce se cheamă „actori de vârstă” de care e absolută nevoie în orice spectacol cu o piesă de A.P. Cehov. Sigur, la Petroșani tot Gelu Badea, regizorul spectacolului cu „Livada de vișini”, pus în scenă în anul 2014, a montat în același an, „Hamlet”. Unul surprinzător de bun, cu un Hamlet credibil, interpretat de Andrei Sabău. Numai că, așa cum am mai spus-o și cu alte ocazii, în opinia mea, e mult mai ușor să montezi „Hamlet” decât oricare dintre așa-zisele „piese cehoviene” (acelea de la „Pescărușul” încolo), scrise de Anton Pavlovici.
Nu, nu s-ar putea spune că Gelu Badea nu a avut idei. A tratat „Livada de vișini” ca pe o comedie, a relevat și ridicolul, și absurdul personajelor, și lipsa lor de încatenare în realitate. Interesantă în această privință mi s-a părut a fi scena în care aproape toți așteaptă verdictul, adică revenirea lui Gaev și a lu Lopahin. Se perindă rând pe rând la microfon, vorbesc, sau, mai degrabă, rostesc replici, au cu toate ceva clovnesc. Inclusiv Liubov Andreevna. Sunt chiar cu fețele desenate, au nasuri de circusiști. Extrem de percutantă mi s-a părut și scena dinspre final, cea în care Lopahin și Ranevskaia se reîntorc la vremea și în camera copilăriei. Interesante și decorurile simple (lemn, anunțând deja trista soartă a livezii, dulapul vechi de 100 de ani) create de Vioara Bara. De acolo, din acel dulap va ieși Firs, cel uitat în graba plecării. Care va rămâne în casa zăvorâtă, gardat de doi copii. Bun și momentul aplauzelor finale. Care, se știe, de multă vreme fac și ele parte din organicitatea spectacolului.
Majoritatea actorilor apar având în mână geamantane, salută și își lasă pe scenă valizele. La urma urmei, ce a fost, ce a mai rămas acum livada, aceea consemnată și atestată într-un dicționar, dar care va deveni spațiu pentru vile și vilegiaturiști decât un spațiu de trecere? Spre o nouă lume, anunțată de Petea Trofimov (Radu Tudosie), spre o nouă, de mult visată condiție socială până mai deunăzi imposibil de imaginat, în cazul lui Lopahin (Andrei Sabău), spre o nouă, iluzorie viață pentru Gaev (Raul Hotcaș), Ranevskaia (Dana Moisuc) sau Ania (Corina Vișinescu), spre amplificarea arivismului pentru Iașa (Alexandru Mihai), spre Nicăieri, în cazul nefericitei Charlotta Ivanovna (Oana Liciu-Gogu), spre un nou stăpân și o nouă nefericire pentru Varia (Oana Crișan), spre moarte, în ceea ce îl privește pe Firs (Mihai Sima) spre noi experiențe sau expediente, în cazul celorlalte personaje (jucate de Daniel Cerga, Anca Markos, Irina Bodea-Radu, Alexandru Cazan).
Sigur, Andrei Sabău este un foarte bun tânăr actor. Sper să nu se piardă. Dana Moisuc și Raul Hotcaș au depus toate eforturile spre a trece cât mai onorabil peste obstacolele de vârstă. Deși loc pentru lucrul la nuanțe ar mai fi fost. La fel a făcut și Mihai Sima. Au fost buni și Radu Tudosie, și Mihai Alexandru. Mi-a plăcut inconștiența cu care Ania, jucată de Corina Vișinescu, striga Înainte, fără a înțelege că acel Înaintepresupune distrugerea clasei sociale din care face ea însăși parte. Însă „Livada de vișini” nu a depășit condiția – nu avea cum să o facă – unui spectacol studențesc. Fie el chiar trecut cu notă bună. E drept, nu chiar maximă. Dar bună în orice caz.
Teatrul „I.D. Sîrbu” din Petroșani
„Livada de vișini” de A.P. Cehov
Regia: Gelu Badea
Scenografia: Vioara Bara
Cu: Dana Moisuc, Corina Vișinescu, Oana Crișan, Raul Hotcaș, Andrei Sabău, Radu Tudosie, Daniel Cerga, Oana Liciu-Gogu, Sergiu Fîrte, Anca Markos, Mihai Sima, Mihai Alexandru, Irina Bodea-Radu, Alexandru Cazan
Data difuzării online: 16 mai 2020