În condiții mai puțin obișnuite, cu măști personalizate și distanță între scaune, uneori sub asediul picăturilor de ploaie, s-a desfășurat Gala HOP 2020, între 3 și 6 septembrie, la Amfiteatru TNB. O emoție ciudată dinspre public – semi-dezobișnuit să mai meargă la spectacole –, o tensiune constructivă și bine stăpânită dinspre concurenți. Dac-ar fi să aleg un sentiment, o stare pe care am regăsit-o dominantă la Gala HOP din acest an, ar fi curiozitatea. A noastră, a tuturor vizavi de cum urmează să se desfășoare un astfel de eveniment, vizavi de pregătirea și ingeniozitatea momentelor artistice, dar și a lor, a dansActorilor, pentru cum urmează să fie întâmpinați de publicul „profesionist”, de „breasla” teatrală. Gala HOP este un moment al încercărilor și al provocărilor, privit de toți ca o șansă de afirmare.
După încheierea concursului și acordarea premiilor, le-am pus (aceleași) trei întrebări participanților la Gala HOP 2020. Pentru cei mai mulți, evenimentul reprezintă o gură de aer curat și un loc în care se pot exprima și pot fi văzuți. Într-un domeniu în care contează stelele norocoase și întâlnirile potrivite, într-un timp în care trenează incertitudinea, tinerii actori își doresc nespus să joace, să creeze, să fie pe scenă alături de ceilalți parteneri. În cuvintele lor „citim” determinare, speranță și o dragoste infinită pentru teatru, care pare mai proeminentă ca niciodată.
Cu recunoștință, un strop de melancolie și cu mulțumiri, dansActorii, coordonați și în acest an de Gigi Căciuleanu, mi-au spus despre experiența Galei HOP 2020:
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că…
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit în funcție de / pornind de la…
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine…
Radu Anastas, Univ. Târgu Mureș (Individual / „…alege jocul…”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala Hop pentru că îmi plac provocările, iar ediția din acest an m-a provocat la un joc. Un joc în care a trebuit să găsesc un echilibru între trup, cuvinte și emoții.
Pregătire artistică. Momentul artistic a pornit de la „Sonetele” lui Shakespeare. Un puzzle de texte care spune o poveste despre el și ea. Un joc al pasiunii, al suferinței și al deznădejdii transpus în mișcare.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine oameni noi, prieteni noi și o experiență interesantă care poate fi un nou început.
Ana Baciu, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Grup / „Unu pe doi”)
Motivație personală. Motivul pentru care mi-am dorit să particip la HOP se datorează plăcerii mele de a experimenta, de a cunoaște, de a descoperi. Dar și pentru că eram curioasă să văd ce înseamnă experiența de participant, nu doar cea de spectator.
Pregătire artistică. Momentul nostru, ,,Unu pe doi”, a fost construit din joacă.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 poate fi rezumată prin dănțuirea în ploaia de la finalul primei seri de concurs. Atât.
Andrei Dominte, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Grup / „Conflictual)
Motivație personală. Pentru că doresc să fiu văzut, să fim văzuți și apreciați pentru munca imensă pe care o depunem.
Pregătire artistică. Momentul nostru numit „Conflictual” a fost un răspuns, cred eu, foarte bun, la provocarea dansArtistică lansată de domnul Căciuleanu. Am luat câteva texte, le-am gândit și descompus în fel și chip și rezultatul a fost pe măsura așteptărilor noastre.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP a fost o ocazie unică. Întâlnirea cu atâția colegi de breaslă „mici și mari”, precum și lucrul efectiv cu domnul Gigi Căciuleanu.
Nicolae Dumitru, UNATC București (Individual / „Oglindirea Gemenilor”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că vreau să evoluez, să mă redescopăr, să mă arunc în gol.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit pornind de la simplul fapt că sunt născut în zodia Gemeni. Întotdeauna am fost fascinat de alb și negru. Așa sunt construit; din opoziții. Am ales textul cu numărul 22, din „Măsură pentru măsură”, deoarece în el se vorbește despre viață și despre moarte, despre fragilitatea noastră ca ființe vii și despre această oglindire a Soarelui în opoziție cu Luna. Unul fără altul nu ar putea exista. Avem impresia că știm ce este bine și ce este rău în călătoria noastră prin Lume. Dar dacă totul este invers față de cum ne imaginăm? Eu nu știu să răspund la întrebarea pe care tocmai am pus-o. La jumătatea textului apare Șarpele, el fiind considerat cel mai frumos animal din Eden, înainte de a fi „blestemat” de Dumnezeu și transformat în așa fel încât să ne ferim de el și să îl alungăm cu fiecare ocazie. Am ales să mă îmbrac în alb exact ca îngerul căzut, acel înger. Aș vrea să vorbesc și despre mișcarea compusă, deoarece ar fi păcat să nu o fac, tema Galei fiind teatru coregrafic (50% text și 50% dans). Plecând de la această premisă, m-am gândit că cel mai reprezentativ mod de a parcurge acest drum întortocheat este ceasul, acele ticăituri care se opresc o singură dată, la fel ca și inima. Toate acele învârtiri spiralate, acea cumpănă proiectată de două ori, moara de la început și, desigur, Zborul meu au reprezentat parcursul vieții către moarte.
Am studiat câteva tablouri ale unor pictori celebri că să înțeleg ceva mai bine natura umană, cum este construit bărbatul. Exact așa cum sunt superbele statui din marmură din marile muzee ale lumii. Zis și făcut. Doar că mai greu este de făcut, deoarece riști, atunci când vorbești, să arăți exact, omenește, ceea ce tocmai ai spus, devenind pleonastic. Arta Mișcării este o știință care nu se dobândește așa ușor. De data asta m-am lăsat condus de emoții, am fost vulnerabil și bine am făcut, pentru că am dobândit ceva la care lucrez de câțiva ani.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine reîntâlnirea cu maestrul Gigi Căciuleanu. Această ocazie unică de care eu, Nicolae Dumitru, am atâta nevoie în ascensiunea mea.
Patricia Gavril, Univ. Vest Timișoara (Individual / „Etichete”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că voiam să ies din „bula” mea de confort și să îmi demonstrez că pot face față unei competiții, unde ne-am adunat cei mai buni dintre cei buni.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic, evident, a pornit de la textele propuse, am ales unul în care am găsit cele mai multe trimiteri la momentele pe care le trăim cu toții astăzi, apoi am „inventat” un concept care mi se părea potrivit pentru această Gală. Pe parcursul construcției găseam tot mai multe și mai multe subînțelesuri și astfel s-a născut „Etichete”.
Experiența concursului. Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine empatie. Tot mai mulți dintre noi uităm să empatizăm cu restul, să iubim și să trăim aceleași lucruri. De ce nu suntem mai buni unii cu alții?!
Vlad Haneș, Univ. Târgu Mureș (Individual / „Sentimentul patologic al răspunderii acute”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la HOP pentru că mi se pare că face parte dintr-un posibil proces de luat în considerare, de asumat. Un proces artistic, profesional.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit pornind de la povestea mea personală. Săpând în interior, am descoperit două relații pe baza cărora am putut cerceta relația cu divinitatea și relația cu vinovăția în iubire.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine o întâlnire importantă. E ca și cum m-am văzut cu cei mai jucăuși copilași din cartier pentru a ne juca șotron, sticluța și de-a magicienii.
Alexandru Ionescu, UNATC București (Grup / „Dictum Meum Pactum”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că… îl consideram un pas firesc în parcursul fiecărui absolvent de profil. E important să vrei să te afirmi, iar Gala HOP îți oferă această posibilitate. Practic, a fost un alt pas prin care să îmi consolidez fundația caracterului meu artistic. Pachetul de opinii, crezuri, valori și asumarea acestora.
Pregătire artistică. Pentru noi toți cel mai important a fost să vorbim despre lumea în care trăim. Atât despre cea artistică cât și cea de zi cu zi. Am făcut un colaj din mai multe texte care ne-au fost puse la dispoziție și totul a decurs firesc.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine… un moment îmbucurător. Am întâlnit oameni pasionați, am câștigat un plus de încredere, cunoștințe noi, o șansă de a mă afirma și o echipă foarte frumoasă. Audaces fortuna juvat. Mulțumesc pe această cale celor care au făcut ca aceste lucruri să fie posibile.
Dragoș Ioniță, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Individual / „Shakespeare & GENDER”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP anul acesta, pentru că am vrut să-mi depășesc niște limite pe care mi le-am impus din teamă. Aveam niște preconcepții legate de temă, fiind aceeași ca anul trecut, însă domnul Căciuleanu a reușit să-mi spulbere atât de frumos și cu atâta căldură aceste bariere, încât mă bucur că am acceptat provocarea. Visul meu e să devin actor de musical („triple threat”, cum sunt numiți cei care excelează în actorie, dans și cânt), așa că acest HOP a fost primul pas făcut în acest sens. Este eliberator să legi prin gând, emoție, teamă și muzică actoria și mișcarea. La urma urmei, dansActorul nu e nici balerin, nici coregraf. Este un actor care începe să-și folosească instrumentul la capacitate maximă.
Pregătire artistică. Momentul meu a fost inspirat din filmul lui John Madden, „Shakespeare in Love”. M-am gândit cum ar fi să dau casting în fața lui Shakespeare, atât pentru rol de bărbat, cât și pentru un rol de femeie. Și se pare că am luat castingul, haha! Am redus scena din „Visul unei nopți de vară” dintre Hermia, Lysander, Demetrius și Helena la un dialog și la un comic situațional între Hermia și Lysander, portretizând stereotipic relația dintre doi tineri. Momentul meu, „Shakespeare & GENDER” (o temă destul de prezentă în viața noastră), începe cu celebrul monolog al lui Jacques din „Cum vă place” („Întreaga lume e o scenă și toți oamenii sunt actori.”) Am răspuns astfel la întrebarea „Cum e să fii pe scenă?” – vă zic sincer, nu e mai diferit decât în afara ei. Indiferent cine suntem, cu toții jucăm un rol. Degeaba ne ascundem în spatele titlului de spectator; toți suntem actorii propriului nostru spectacol. Omul este dual. Eu sunt dual. Eu sunt ea și ea sunt eu: îi conțin/em pe amândoi. Așa că haideți să sărbătorim împreună această dualitate, cu mândrie, în vremuri în care etichetele sunt puse mult prea ușor și să nu uităm că în final „omul (se) joacă”.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP reprezintă o șansă pe care mulți și-ar dori-o, iar acum, la final, îmi pare rău de cei care desconsideră acest eveniment. Poate că vorbesc din perspectiva debutantului care a absolvit în pandemie și care are nevoie de oportunități ca de aer, însă ce s-a întâmplat în perioada 31 august – 6 septembrie va rămâne mereu în inima mea. Am cunoscut oameni atât de frumoși (și nu mă refer doar la tinerii colegi) și m-am simțit atât de special performând pe acoperișul TNB-ului, încât cuvintele mi se par de prisos – dar trebuie să umplu cumva aceste rânduri, nu? Haha. Abia aștept să lucrez cu toți cei pe care i-am admirat pe scenă, pe Internet sau în viața de zi cu zi. Ce așteptări am? Hmm… eu cred în zodii, astre, destin etc. Profesorul meu, Miklós Bács, mi-a înmânat la absolvire tichia de bufon și mi-a spus că „datoria mea, cât trăiesc, este să o fac să sune și să nu o las să moară. Slujește meseria pe care ți-ai ales-o!” Dacă voi face asta, sunt convins că destinul are pregătit ceva frumos pentru mine. Vreau să mulțumesc pe această cale tuturor celor care au făcut parte din acest vis frumos (care a fost pe cât se poate de real). Vă iubesc.
Andrei Mărcuță, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Grup / „Conflictual”)
Motivație personală. Am terminat facultatea și vreau să joc…
Pregătire artistică. De la o situație care să fie potrivită textelor alese. Și mie, și colegilor mei ni s-a părut soluția potrivită aceea de a ne păstra foarte aproape de textele lui Shakespeare, de acel concept pe care noi să îl putem materializa în mișcare. Nu știu cum ar fi arătat procesul în care noi să fi pornit de altundeva. Probabil ar fi fost mult mai dificil și nici rezultatul nu ar fi fost același.
Experiența concursului. În primul rând, a fost o probă de foc pe care simt că am trecut-o cu bine, și, în al doilea rând, e o imensă bucurie să observ cum lucrează colegii care au absolvit în alte orașe și să văd în ochii lor o dorință la fel de puternică de a face. Până să particip eu la Gala HOP, vedeam totul ca pe un concurs. Acum nu mai cred același lucru. E cel mai bun prilej de a te arăta, de a-ți satisface pofta de joc și de a fi martorul a nenumărate momente artistice în egală măsură de diferite și de interesante.
Claudia Moroșanu, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Individual / „expoSure”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că am descoperit că am ceva de spus și de făcut. Am văzut ușa deschisă și m-am avântat în necunoscut.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a pornit de la imaginea omului în oglindă. „Cum ești tu când nu te vede nimeni?” Textul shakespearian a fost o bază bună pentru exprimarea în dans a luptei prin viață, a transformărilor, a frustrărilor, a speranțelor nemuritoare. Descoperirea cathartică din finalul momentului reprezintă întocmai demascarea, dezvăluirea omului gol în fața neantului.
Experiența concursului. Gala HOP 2020 a însemnat pentru mine ocazia de a mă face vizibilă și de a realiza un moment în care să mă pot exprima artistic.
Marina Munteanu, Univ. „George Enescu” Iași (Individual / „OUT OF ME”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că a fost ca un vis care s-a născut în liceu și auzeam de tot ce se întâmplă aici, că se întâlnesc omuleți care împărtășesc aceeași pasiune și schimbă idei, energii. Și atunci mi-am dorit să fac și eu acest HOP, iar în condițiile actuale a fost ca o gură de aer.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit pornind de la câteva texte de-ale lui Shakespeare, pe care le-am ales destul de greu. Nu găseam ceva ce să-mi placă cu adevărat. Dar și de la ideea că toată lumea are o umbră, un alter-ego pe care-l acceptă sau nu. Am vrut să găsesc un concept, o idee care să mă reprezinte. Deși după prima lectură a textelor nu îmi captase nimic special atenția, după câteva săptămâni ideea s-a născut spontan, iar procesul a fost natural, pentru că știam ce vreau să transmit cu această idee.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine cunoaștere, curaj, pentru că am reușit să particip, să trec de preselecții și să fiu acolo. E o descoperire atât a altora, cât și a mea. Îi mulțumesc domnului Gigi Căciuleanu pentru workshop și pentru că ne-a tot reamintit că cel mai important e să fim noi înșine, să fim sinceri, să avem curaj și să ne bucurăm de ceea ce trăim, pentru că suntem mai mult, energia noastră ne dă posibilitatea să ne extindem peste tot.
Mădălina Mușat, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Individual / „Manifestarea personalității multiple la actor”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că a reprezentat o mare provocare pentru mine. Mai ales cu un moment individual. Mi-a fost extrem de frică să mă etalez în fața unui public avizat fiind singură pe scenă. Și datorită acestui fapt, am fost convinsă că trebuie să fac acest lucru, ca să-mi mai depășesc puțin din limite.
Pregătire artistică. Mi-am construit momentul pornind de la o nouă situație. Am transformat scena mai multor meșteri în monologul unei singure persoane diagnosticate cu personalitate multiplă.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine o nouă lecție. Am avut multe de învățat de acolo și am tras câteva concluzii surprinzător de importante pentru mine. Sunt recunoscătoare tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea la această Gală!
Alexandra Oiște, UNATC București (Individual / „Independent?”)
Motivație personală. Mi-am dorit sa particip la Gala HOP, pentru că mi-a plăcut enorm faptul că, anul trecut, am văzut și cunoscut oameni frumoși, creativi, diferiți, de la care am avut multe de învățat. De asemenea, mi-am dorit să particip, pentru că îmi era dor să lucrez, să repet, să fiu pe scenă.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit pornind de la falsa libertate în care trăim. Apoi m-am gândit la punctele de cotitură prin care trece orice artist independent. Mai precis, momentele în care propriile tale forțe nu te mai pot întreține, deși muncești până uiți de tine. Momentele în care ceea ce iubești să faci nu este de ajuns. Apoi m-am gândit la artistul independent în contextul actual. Am încercat să spun, într-un mod comic, o poveste despre faptul că până și libertatea poate avea limite, despre conflictul minte-suflet, vis-realitate.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine o gură de aer curat.
Răzvan Omotă, Hyperion București (Individual / „Cât mai aproape de mine… când nu pot să fiu eu”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la gala HOP, pentru că am terminat o facultate privată și există ideea preconcepută despre noi, cei care terminăm o astfel de facultate, că suntem inferiori (ca pregătire sau talent) și poate că de aceea nu ni se dă o șansă egală cu a celorlalți. Cred că am ajuns să sparg câteva bariere care, din punctul meu de vedere, sunt de multe ori puse greșit. M-am simțit egal cu colegii mei pe care îi admiram înainte, dar pe care îi admir și mai tare acum.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit pornind de la ideea că toți oamenii sunt prinși pe parcursul zilei de treburi, treburi și treburi „importante”. Din acest motiv, toți avem nevoie de o poartă. Dacă la Matei Vișiniec e un cerc făcut cu o cretă, în momentul meu de la HOP am simțit nevoia de o ușă care să mă ducă într-un loc plin de libertate. Am folosit muzică cu tentă folclorică, pentru a arăta că în spațiul românesc poate avem nevoie de mai multă libertate în tot… și-n gândire.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine o horă. Ca să mă leg de momentul meu, pot spune că am intrat în joc, am fost foarte atent la colegii mei, dar și la mine: m-am analizat descoperindu-mi minusuri și slăbiciuni la care am început să lucrez. Mă gândesc la Gala HOP ca la un mare câștig de experiență, dar și de oameni. Nu cred că voi uita prea curând vorbele domnului Gigi Căciuleanu, printre care ce m-a marcat și amuzat în timpul workshop-urilor a fost: „nu te scuza că exiști”. Mulțumesc, Gigi Căciuleanu, organizatorilor, personalului tehnic și tuturor colegilor pentru această experiență „must” în viața fiecărui actor tânăr.
Teodora Daiana Păcurar, UNATC București (Individual / „înDOIești?”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că voiam să simt pe pielea mea ceea ce până acum vedeam că se întâmplă an de an la mare. Eram curioasă. Mi se părea că e ceva prin care trebuie să trec ca tânără actriță, o experiență pe care ar fi foarte bine să o am acolo, în tolba cu săgeți.
Pregătire artistică. Momentul meu artistic a fost gândit și construit pornind de la zona noastră populară românească, influențat fiind de mai multe lucruri: de la sunete de clopote și colinde la măștile tradiționale românești (moși și babe), de iele dansând în cerc, de drăcoaică și alte ființe supranaturale din folclorul nostru. Mi se pare foarte interesantă această parte mistică a poporului nostru și am vrut să mă scald un pic în ea.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine un moment în care m-am lăsat să mă joc liber și mi-am dat voie să greșesc. A fost o clipă în drumul meu artistic în care m-am oprit un pic din alergat, am întâlnit niște oameni frumoși, m-am cunoscut un pic mai bine pe mine, m-am bucurat de lucrurile noi pe care le-am aflat și mi-am mai adunat niște întrebări și curiozități în traistă.
Iulia Popa, Univ. „Lucian Blaga” Sibiu (Individual / „Waves”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP pentru că simțeam nevoia de a mă exprima și de a fi eu însămi prin creația mea. Și cred că mi-am făcut un mare bine participând la acest concurs.
Pregătire artistică. Am vrut sa transmit ceva anume prin textul ales de mine. Procesul nu a fost unul ușor, poate pentru că nu am vrut să mă mint pe mine însămi și de aceea trebuia să caut mereu în interiorul meu resursele necesare pentru a fi mereu cea adevărată.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine încă un pas înspre dezvoltarea și maturizarea mea, atât din punct de vedere artistic, cât și uman.
Bianca Temneanu, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Grup / „Pe lună”, „Unu pe doi”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că am vrut să descopăr, să înțeleg oarece, să învăț și să mă împrietenesc cu dansul-teatrul. Sau invers.
Pregătire artistică. Momentele artistice cu care am participat au fost gândite și construite pornind de la un schimb de priviri cu subînțeles, continuate cu un „împreună” total: citiri, alegeri și reformulări ale textelor, fuzionări de idei, schițe. Apoi ne-am ridicat de pe scaune…
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP înseamnă pentru mine încă o ocazie de a (ne) juca exact așa cum am vrut noi.
Iulian Trăistaru, Univ. „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca (Individual / „Hotar” & Grup / „Conflictual”, „Pe lună”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP, pentru că am privit-o ca pe o mare oportunitate de a mă arata, de a arăta oamenilor ce pot să fac.
Pregătire artistică. „Hotar” a pornit de la muzică. „Buchenwaldlied” a fost imnul prizonierilor din lagărul nazist Buchenwald și, în același timp, o mare sursă de inspirație pentru mine. Mă consider norocos că am găsit acest cântec (fără de care momentul nu ar fi existat), prin urmare mi-am dorit ca „Hotar” să fie și un moment in memoriam, un (umil) omagiu adus prizonierilor de la Buchenwald. „Conflictual” a pornit, bineînțeles, din conflict. Am căutat toate scenele în care personajele „nu se înțeleg” (orice ar fi presupus asta) și am încercat să construim scenele ducând acest conflict cât mai departe cu putință. „Pe lună” a pornit din simpla noastră dorință (a mea și a Biancăi) de a lucra unul cu celălalt. Ne-am dorit să spunem împreună o poveste, povestea a ceea ce s-a întâmplat „pe lună”.
Experiența concursului. Participarea la Gala HOP 2020 înseamnă pentru mine o mare reușită. Dincolo de premiu (pe care, bineînțeles, mă bucur că l-am câștigat), am reușit să fac ce-mi place, cu oamenii de care-mi place, și se pare că am reușit și să bucurăm oamenii care ne-au privit. Mai mult de atât nu-mi puteam dori.
Cristina Tudor, UNATC București (Individual / „Venim din… Și suntem…”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP deoarece întotdeauna am fost fascinată de mișcare ca limbaj esențial în arsenalul unui actor/performer. M-am bucurat în mod deosebit că ediția din acest an a fost dedicată unei asemenea explorări, atât de importante în creația mea. De asemenea, m-a atras șansa de a-l întâlni pe domnul Gigi Căciuleanu.
Pregătire artistică. Mi-am construit momentul inspirată fiind de monologul care mi-a atras atenția de la prima lectură a tuturor fragmentelor propuse, precum și de muzica lui Duke Ellington, pe care o ascultam în acea perioadă pentru propria plăcere. Foarte curând am realizat că textul și muzica erau foarte compatibile și amândouă mă inspirau să mă mișc. Mișcarea, un motor esențial în acest proces, a venit natural și cu rapiditate în sesiuni de improvizație și explorare a diverselor sonorități ale muzicii jazz și ale cuvintelor din monolog. Țin să menționez că textul ales de mine este cunoscutul monolog al lui Jaques din „Cum vă place”, pe care îmi doream de câțiva ani să-l abordez, iar faptul că am avut libertatea de a-l lucra într-o manieră personală, a generat o atmosferă jucăușă, ce m-a eliberat de posibile idei preconcepute în abordarea acestei bucăți.
Experiența concursului. Pentru mine, participarea la HOP înseamnă, în primul rând, șansa de a-mi expune creația și de a cunoaște artiști din breaslă cu care să colaborez. De-a lungul atelierelor și a spectacolelor s-a creat o atmosferă caldă și prietenoasă între toți participanții, domnul Căciuleanu, precum și toți cei implicați în echipa de organizare a evenimentului. Ne-am atașat unii de alții, de spațiile din TNB, de sentimentul că ni se dă atenție din partea celor consacrați și că suntem apreciați. Sunt momente pe care le prețuiesc și din care sunt convinsă că vor apărea noi prilejuri de a crea.
Georgiana Vișan, UNATC București (Individual / „Dialog cu D”)
Motivație personală. Mi-am dorit să particip la Gala HOP pentru a experimenta ceea ce înseamnă dansul ca mijloc de expresie, să-l cunosc și să lucrez cu Gigi Căciuleanu.
Pregătire artistică. Dacă nu ești ajutat din exterior sau nu ai o minte regizorală este mai greu să-ți compui un moment care să cuprindă atâtea cerințe cum sunt cele din Gala HOP. Aici mă refer la creativitate, originalitate, fresh, simplu, un moment care să aibă un mesaj clar pe un text impus, dans etc. Pe mine m-a inspirat un singur nume, Iuda. Am găsit acest nume în multitudinea de texte shakespeariene. Am creat momentul având în minte o reflecție asupra rolului pe care acesta l-a jucat în societatea sa. Am format un text nou, dar folosind cuvintele lui Shakespeare pentru a contura rolul răului în evidențierea binelui. Niciodată nu am înțeles de ce Iuda este trădătorul. Gândindu-mă la această trădare am ajuns la concluzia că Iuda este, de fapt, cel care l-a iubit cel mai mult pe Dumnezeu. Era necesar ca cineva să-și asume rolul personajului negativ, pentru ca lucrarea să fie dusă la bun sfârșit. Este o reflecție, nu o certitudine. Și m-am gândit să fac momentul pornind din acest punct.
Experiența concursului. Experiența concursului a fost o bucurie pentru mine. M-am bucurat atât de oamenii pe care îi cunosc, cât și de întâlnirile frumoase cu oameni tineri, fresh și dornici de shimbări, într-o perioadă atât de debusolantă. O întâlnire generoasă este cea cu Gigi Căciuleanu. Este un artist „țăcănit” în cel mai frumos mod. Ne-a inspirat, ne-a oferit din căldura lui și mi-ar face mare plăcere să lucrez cu un astfel de artist. Tinerii au nevoie să lucreze cu artiști de calibrul lui Gigi Căciuleanu.
Fotografii de Andrei Gîndac