„Sfatul cel mai frumos pe care l-aș putea da unui «artizan» al Mișcării în exersarea Artei sale (poate mai mult decât oricărui practicant al oricărei alte arte”, scrie Gigi Căciuleanu în ultima pagină din „Alchimia dansactorului (Idei în zig-zag)”, „ar fi să poată uita tot ceea ce știe, încercând însă în același timp să descopere și să depășească tot ceea ce se știe…” Ușor de spus, greu de făcut, iar zeii sunt, ca întotdeauna, de partea curajoșilor. Iar la început de drum, când de-abia ai terminat facultatea, curajul se arată mai des decât mai târziu, teoretic, stă în ființa umană să fie așa, stă în firea și psihologia artistului, unde nu e, teoretic, loc de îngrădiri.
Coregraful Gigi Căciuleanu știe foarte bine asta și a procedat ca atare când a trasat liniile directoare pentru ediția din 2019 a Galei Tânărului Actor HOP, pentru care UNITER a hotărât mutarea de la Complexul Vox Maris de la Costinești la Teatrul de Stat din Constanța, unde concursul propriu-zis se desfășoară în 2-5 septembrie. Anul acesta, HOP se desfășoară sub directoratul artistic al lui Gigi Căciuleanu, care îi succede actorului și profesorului Miklós Bács, coordonatorul ultimelor trei ediții. Ediția a XII-a a Galei Tânărului Actor HOP pune sub lupă absolvenți de școli de actorie care nu au depășit 33 de ani și care s-au lăsat provocați de o propunere care schimbă accentul. De data aceasta, el cade pe expresia corporală, îndreptând atenția spre exprimarea scenică nonverbală, nu fără îngrădiri, ci cu limitări de natură conceptuală, într-o „ramă” care le permite o libertate mare concurenților. Nu corpul doar ca înveliș și ca instrument, ci și sau, mai ales, corpul ca organism pluriform și multifațetat este în prim-plan anul acesta. „Corpul este și ceea ce se vede”, scria Gigi Căciuleanu în publicația amintită, tipărită de organizatori, „dar, mai ales, ceea ce nu se vede. Acest «ceea ce nu se vede» se…vede, se dezvăluie în realitate doar atunci când corpul se află în STARE DE DANS”.
„Teatru coregrafic. Dansactorul ca fenomen al teatrului actual”, astfel sună tema aleasă de organizatori și prilejuindu-le concurenților , la proba obligatorie, un exercițiu la care nu pot folosi niciun fel de accesoriu. Pe un suport muzical la alegere, în primele două seri ale competiției, căci în acest punct a ajuns evenimentul la ora la care scriu rândurile de față, adică în prima jumătate de HOP, participanții de la ambele secțiuni – Individual și Grup – au căutat nu atât să depășească, aș spune, revenind la cuvintele directorului artistic, cât să-și dezvăluie posibilități de exprimare artistică.
Absolvenți de la mai multe universități de artă din țară, mai ales de la Cluj, apoi de la București și de la Târgu-Mureș, și-au încercat forțele pe pretexte oferite de autori ca, să zicem, Matei Vișniec și William Shakespeare. În prima seară mai ezitant și pentru că orice început e greu, și pentru că uneori lipsa regiei nu se poate acoperi, iar în următoarea seară de concurs cu mai multă hotărâre și cu ceva mai multe șanse de a ajunge cu adevărat la public. În treacăt fie spus, abstracțiunea numită „public” i-a primit bine pe concurenți în ambele seri.
Cu umor și ironie, indispensabile într-un asemenea cadru, cu energie și spirit ludic controlat, urmând cerințele și încadrându-se într-o durată maximă de 20 de minute, „Shakespeare Mechanics” (cu Radu Anastas, Carmen Pascu, Mara Pogângeanu, Theodora Popovici, Paul Predușel, Radu Tudoraș și Marian Vultur) și „Richard sunt eu!” (cu Yannick Becker, Ștefan Dogaru, Francesca Fülöp,Robert Iosif, Ștefan Bogdan Liță), cele două exerciții de la Secțiunea Grup de marți, 3 septembrie, nu au renunțat la elementul verbal și au oferit două momente cu potențial în fața unui public în care, alături de oameni de teatru cunoscuți, precum Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț sau Emil Boroghină, și-au găsit locul și spectatori „amatori”, veniți pur și simplu să-i vadă pe actorii în devenire, dintre care va alege câștigătorii juriul alcătuit din Adrian Batista, Ioan Bogățan, Ada Lupu Hausvater, Ludmila Patlanjoglu și Liana Tugearu.
Cumva, aceste două exerciții au pregătit terenul pentru momentul următor, în afara concursului, prezentat ca „Pe 3 în doi” sau „Rostirea mișcării și Dansul vorbei”, performance cu Ion Caramitru și Gigi Căciuleanu, care a încheiat seara. Am putea foarte bine să-i spunem duel de sau în poezie, căci am ascultat și versuri jucăușe scrise de directorul Galei HOP de anul acesta, și poezii de Eminescu sau Păunescu, spuse de Ion Caramitru, care s-a jucat și cu celebrul monolog hamletian „A fi sau a nu fi”, și cu versuri de Marin Sorescu. Miercuri și joi, în ultimele seri ale Galei HOP, în afara concursului sunt programate un dialog între Oana Cristea-Grigorescu și Gigi Căciuleanu, precum și cel mai recent spectacol regizat de acesta din urmă, „On the Roof”, care a avut premiera recent la Teatrul Național „I.L. Caragiale”, în cadrul programului Amfiteatru TNB.
Foto: Gala Hop