Pe 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale, Teatrul Național Târgu-Mureș găzduiește un maraton de spectacole lectură (15 ianuarie ora 00:00 – 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfășurat în cadrul proiectului „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural”, inițiat și produs de Asociația pentru Teatru „Liviu Rebreanu”, în parteneriat cu Teatrul Național din Târgu-Mureș și realizat cu sprijinul Ministerul Culturii. Despre oportunitatea culturii online și despre maratonul din data de 15 ianuarie, am stat de vorbă cu Diana Sârbu, coordonatoarea proiectului și Secretar PR la Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”.
Trăim în cea mai complicată perioadă pe care a cunoscut-o teatrul în ultimele decenii. Proiectul „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural” este mai degrabă o încercare de a depăși această perioadă sau de a o integra specificului teatrului?
Pandemia prin care trecem ne-a obligat să găsim forme și soluții noi de a ajunge la public, de a putea comunica unii cu ceilalți, fie că vorbim de spectatori sau oameni de teatru. În orice condiții teatrul presupune existența unui dialog. Nevoia de dialog este resimțită atât din partea spectatorilor cât, mai ales, din partea noastră, a acelora care facem teatru, comunicarea fiind una dintre principalele caracteristici ale actului teatral. În această perioadă au fost căutate tot felul de forme mai mult sau mai puțin hibride prin care creatorii de teatru au ajuns la spectatori. Cu ce impact? Este foarte greu de cuantificat. Cert este că, mediul online a fost una dintre zonele în care teatrul a putut să își facă simțită prezența. Nu știu dacă prin proiectul nostru încercăm doar să depășim această perioadă. Nu văd de ce nu ar rămâne în specificul teatrului unele dintre lucrurile care funcționează în acest moment în relația cu spectatorul. Cred că principalul obiectiv al proiectului „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural” constă în dezvoltarea unei serii de activități care să apropie și să stimuleze interesul pentru cultură prin promovarea și perpetuarea valorilor culturale de ieri și de azi prin adaptarea la lumea de mâine prin întâlniri, prin dialog.
Oferta de teatru online este, din punctul tău de vedere, mai degrabă leac sau otravă?
În primul rând, cred că teatrul online este mai degrabă un gest de supraviețuire. În condițiile în care lucrurile au fost oprite de pandemie, oamenii de teatru au găsit în online un spațiu, poate singurul, de manifestare, un loc în care să existe ca artiști. Evident, variantele de livestreaming ale spectacolelor de teatru nu pot suplini prezența spectatorului în sală, experiența directă a vizionării unui spectacol. De asemenea, din punctul de vedere al actorilor, este extrem de greu să joci fără public prezent în sală, să ai în vedere camera de filmat, ca un intermediar tăcut între tine și spectatorul de acasă. Dacă e să vorbim despre difuzările în mediul online a unor spectacole filmate, acestea au părțile lor bune precum și unele mai puțin bune. În această perioadă am avut ocazia să vedem spectacole pe care în alte condiții nu am fi avut ocazia să le vedem. Bineînțeles, cu elementele specifice unui spectacol filmat. Multe dintre aceste spectacole nu au beneficiat de filmări de calitate, fapt ce a adus deservicii în ceea ce privește receptarea de către public. Totodată, nu puțini au fost regizorii care au căutat în această perioadă metode, soluții hibride, integrând tehnologia în conceptul regizoral. De aceea, cred că unele lucruri care funcționează în această perioade se vor regăsi și în teatrul de după pandemie. Ca să răspund punctual întrebării, cred că teatrul online e câte un pic din fiecare, leac sau otravă deopotrivă.
Care sunt momentele de neratat ale proiectului „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural”?
În primul rând, în ziua de 15 ianuarie vom realiza un maraton de spectacole lectură, 24 de ore, transmis în regim livestreaming pe pagina Teatrului Național Târgu-Mureș precum și pe pagina de facebook a Teatrului, dar și a Asociației pentru teatru „Liviu Rebreanu”. În acest interval de 24 de ore vor fi susținute live nu mai puțin de 7 spectacole de acest gen. Avem textele „Răzvan și Vidra” de Bogdan Petriceicu Hașdeu, „O noapte furtunoasă”, „Năpasta” texte aparținând lui Ion Luca Caragiale. De asemenea, avem scrierile istorice – Alexandru Davila cu „Vlaicu Vodă”, Barbu Ștefănescu Delavrancea cu „Apus de soare”, trecem prin Mihai Sorbu, „Patima roșie” și ne oprim la Camil Petrescu – „Jocul Ielelor”. Ne dorim să facem o incursiune în dramaturgia românească de la începutul ei, dar să aducem și un element de plusvaloare prin contextualizarea acestor texte și prin oferirea unor informații legate de autorii textelor. Tot aici vom avea discuții pe temele majore ale textelor și a contextului istoric în care acestea au fost scrise, discuții ce sunt specifice repetițiilor pentru un spectacol de teatru, deschizând astfel accesul publicului în interiorul laboratorului de creație. În plus, vom avea și un dialog înregistrat cu doi specialiști: Miruna Runcan (scriitor, critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai) și Anca Hațiegan (scriitor, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai, licențiată în teatrologie și doctor în filologie). De la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș vor participa studenți teatrologi și regizori coordonați de lect. univ. dr. Raluca Blaga, care vor face documentare pentru textele incluse în program. Acestora li se vor alătura colegii noștri actori, implicați în spectacolele lectură, și regizoarea Leta Popescu.
Proiectul mai cuprinde o sesiune de corespondențe ale unor personalități ale culturii române sub forma a 13 video-uri/pastile ce for fi difuzate în perioada 16-28 ianuarie 2021 pe paginile de facebook ale Teatrului Național Târgu-Mureș și ale Asociației pentru Teatru „Liviu Rebreanu”. Aceste filmulețe au la bază scrieri, corespondențe, file de jurnal, eseuri ale unor personalități care au marcat istoria culturii naționale cu tema cultura, cultura națională, identitate națională și societate.
Ne-am gândit că, în acest cadru, posibilitatea unui dialog deschis pe teme importante ale teatrului contemporan, între generația matură și viitorii creatori care vor modela viitorul teatrului românesc, considerăm că e mai mult decât necesară și benefică. Astfel, vor fi realizate trei întâlniri cu șase dintre regizorii care au marcat domeniul teatral din România. Astfel, regizorii Cristian Ban și Alexandru Dabija vor discuta despre Planurile subterane ale teatrului popular. Leta Popescu și László Bocsárdi vor analiza împreună Universul interior al artistului și universul scenic, iar Adi Iclenzan și Theodor Cristian Popescu vor analiza Misiunea regizorului și Teatrul viitorului. Fiecare cuplu de regizori a fost ales considerând că cei doi protagoniști, făcând abstracție de diferitele forme de expresie abordate, împărtășesc un nucleu comun în relația pe care o dezvoltă cu actul de creație.
Cât de necesar este dialogul în acest context cultural complicat și cât de mult schimbă zona digitală percepțiile și modul de desfășurare a unui dialog?
Acest moment greu prin care umanitatea trece ne-a obligat să găsim soluții de a dialoga, de a comunica unii cu ceilalți, poate mai mult decât oricând. Cred că, dacă există o parte bună în această perioadă, ea constă tocmai în faptul că ne-a acordat un timp de autoanaliză, de reflecție, de regândire, reinventare a demersurilor noastre artistice. Nu știu dacă am reușit sau nu să facem aceste lucruri dar, cu siguranță, cred că dialogul este un element cheie. Zona digitală poate schimba percepția asupra dialogului dar un lucru este sigur: prin intermediul mediului online am reușit să intrăm în dialog cu oameni cu care în alte condiții nu am fi putut să o facem. Distanțele fizice au dispărut iar comunicarea (acolo unde a fost deschidere) a avut loc. Revenind la prima parte a întrebării, putem spune că principalul obiectiv al proiectului „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural” constă tocmai în dezvoltarea unei serii de activități care să apropie și să stimuleze interesul pentru cultură prin promovarea și perpetuarea valorilor culturale de ieri și de azi prin adaptarea la lumea de mâine prin întâlniri, prin dialog.
Este (re)descoperirea culturii române, în acest context, o prioritate? Și cum se poate păstra echilibrul în așa fel încât să se evite festivismul?
Aș putea spune că este mai degrabă o necesitate. Cred că este, totodată, o obligație. Mai mult ca oricând, avem posibilitatea de a (re)descoperi cultura noastră prin intermediul unor programe și proiecte ce nu necesită neapărat foarte multe resurse. Pentru a putea să ne înțelegem prezentul cultural și a ne face planuri de viitor este necesar să privim înapoi, analizând echilibrat cultura noastră, punând-o în context. Încercăm astfel să înțelegem ceea ce a fost, pentru a ne putea raporta onest la trecutul nostru cultural. Referitor la festivism, prin formula pe care am ales-o, proiectul nostru tocmai acest lucru încearcă să îl evite. Dincolo de discuțiile pe temele majore ale textelor și a contextului istoric în care acestea au fost scrise, discuții ce sunt specifice repetițiilor pentru un spectacol de teatru, încercăm să deschidem prin intermediul tehnologiei accesul publicului în interiorul laboratorului de creație, să înțeleagă procesul prin care un text ajunge să se transforme în spectacol.
Ce pierde un potențial spectator dacă ratează proiectul „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural”?
Aș putea spune că pierde un proiect de antropologie teatrală și, în același timp, un potențial laborator ce va genera material și teme de creație teatrală de abordat în viitor. Totodată, ar putea pierde un exercițiu de dialog pe mai multe paliere între oameni de teatru și spectatori, dar și între specialiști de teatru care comunică despre meseria lor și eventualele zone de creație spre care se vor îndrepta în viitor. Toate acestea sunt intermediate de conjunctura digitală existentă în acest moment. Nu putem spune că spectatorii interesați ratează complet proiectul nostru, deoarece toate evenimentele ce se vor desfășura în proiectul „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural” vor fi arhivate pe pagina Teatrului Național Târgu-Mureș, canalul de youtube al acestei instituții, pe paginile de facebook ale Teatrului și ale Asociației pentru Teatru „Liviu Rebreanu”.